Blues Pills – Lady In Gold: Live In Paris

Lady met een gouden strot!
83/100

Dat we bij Ragherrie stiekem een beetje verliefd zijn op zangeres Elin Larsson en haar consorten is geen geheim (Lees hier, hier en hier). Dat ze ontzettend lekker aan de weg aan het timmeren zijn is ook een feit. Om dat feit te vieren trakteert de Zweedse blues rockformatie Blues Pills ons op een sterk live album ter ere van hun laatste release, Lady In Gold.
30 oktober 2016, Le Trianon te Parijs. 1.200 man. Uitverkocht. Dat is de setting waarin Lady In Gold: Live In Paris zich verkeert. “Bonjour Paris” kinkt het openingswoord waarbij zangeres Elin Larsson  het publiek bedankt voor de aanwezigheid waarna de band intrapt met de titeltrack van het gelijknamige album Lady in Gold. Een strategische zet want het geeft meteen het gevoel wat de rest van de avondvullende set behouden zal worden. De ijzersterke stem van Larsson, begeleid met het bijna psychedelische gitaarspel van Dorian Sorriaux in combinatie met het hypnotiserende basgeluid van bassist Zack Anderson zorgt er gelijk voor dat je in de (hogere) sferen van het concert waant.

Zoals in de eerdere reviews besproken is, is Blues Pills een echte live-band. Waarin ze op plaat al te gek klinken, worden ze op schijf toch beperkt. Gelukkig kan de band live echt vol gas geven en dat is dan ook te horen. Door de vele muzikale uitstapjes die gemaakt worden word je telkens weer verrast. Het ene moment is een nummer zoals Won’t Go Back vrij ingetogen en volgens het boekje, om vervolgens het publiek versteld te laten staan door een minuten lange solo waar Jimi Hendrix trots op zou zijn.

Wat opvalt, is dat de kwaliteit van de performance op geen enkel moment inkakt. Vanaf de eerste, perfecte, muzikale noot tot het einde is de band retestrak waarbij er geen enkele fout te bekennen is. Tel daarbij de passende mix die uit de speakers komt en je hebt misschien wel een van de beste, kwalitatief sterke live albums die beschikbaar is. Waar het geluid af en toe toch wat chaotisch en ruisend over kan komen, past het toch ontzettend goed bij waar Blues Pills voor staat. Helaas kunnen we niks over de performance zeggen, maar kunnen we van het enthousiaste publiek opmaken dat dat wel dik in orde is.

Na bijna een uur muzikaal genot komt dan toch het einde in zicht. Het einde van het concert wordt spetterend afgemaakt met de knallende, catchy tracks Rejection en Gone So Long, waarbij de band nog eenmaal toont waar zij toe in staat is. Nog een keer wordt het publiek getrakteerd op epische, psychedelische gitaarsolo’s, uptempo beats waarbij vol gas gegeven wordt. Hierdoor weet je dat het publiek uitgeput, maar voldaan naar huis is gegaan.

Releasedatum: 03-11-2017 | Label: Nuclear Blast Records | Website

01. Lady In Gold
02. Little Boy Preacher