Blood of Angels – Rise of the Fallen Gods (EP)

Amon Amarth-kloon zonder eigen insteek
59/100

Blood of Angels, een vierkoppige death metalband uit Florida, staat nog aan de wieg van hun carrière. Met de slechts twaalf minuten durende debuut-ep Rise of the Fallen Gods brengen de Amerikanen een ode aan de vikingtijd en de noordse mythologie, een wellicht wat uitgekauwd thema dat reeds veelvuldig gebruikt wordt in de metalscene. Ragherrie was benieuwd of de heren dit toch wat clichématige thema op een vernieuwende manier zouden brengen en onderwierp het debuut aan een kritische luistersessie…

De ep opent met het supersnelle Miscreant Deeds Of Loki, een track die enorm doet denken aan Amon Amarth vermengd met een snufje Dark Tranquility. Het nummer verhaalt over Loki, de verrader en zo klinkt het ook: een venijnige, brute melodeath track die rechtstreeks uit het repertoire van Amon Amarth had kunnen komen. Het enige hoorbare verschil tussen de Amerikanen en de bekende Zweedse viking metal gigant is het feit dat Blood of Angels een stuk minder catchy klinkt, wat toch wel erg jammer is. De gitaarpartijen zijn niet bijzonder, maar als je bedenkt dat het door slechts één gitarist uitgevoerd wordt, wél knap gedaan. Door het gebruik van diverse lagen lead- en rhythm gitaarpartijen over elkaar heen, klinkt het geheel (en met name het gitaargeweld) echt als een allesoverheersende ‘wall of sound’ en dat is dan wel weer erg tof.

De tweede track is qua geluid en sfeer van hetzelfde kaliber, maar de gitaarpartijen zijn hier toch wel een stuk minder sterk. Bij vlagen klinken deze zelfs ronduit saai en te eenvoudig. De double bass drums en logge, zware grunts maken gelukkig wel wat goed. Odins Wrath verscheen als single, maar is wat mij betreft de minst interessante track op deze ep. Het is vooral veel van hetzelfde en de gitaarsolo’s zijn echt van een beginnersniveau. Gemiste kans!

Het is toch wat raadselachtig waarom de veel krachtigere afsluiter, The Final War, niet als single is gekozen. Het nummer is een stuk interessanter dan zijn voorganger, wat komt door de tempowisselingen, het voorzichtige gebruik van sound effects en het beter in elkaar stekende gitaarwerk. Ook de grunts van vocalist Chris Iibucha komen simpelweg beter tot zijn recht op een ruigere en vernuftigere track als deze.

Al met al een korte, niet heel krachtige ep die vooral mee probeert te liften op het succes van Amon Amarth en aanverwanten. Er staan wel wat leuke momenten op dit debuut, maar dat wordt eigenlijk weer teniet gedaan door het gebrek aan een eigen smoelwerk. Als je diehard fan bent van bovengenoemde Zweden, kun je deze ep ongetwijfeld waarderen. Zo niet, dan zou ik hem lekker laten liggen.

Releasedatum: 21-04-2017 | Label: Hollywood Collective | Website

01. Miscreant Deeds of Loki
02. Odin’s Wrath