Battle Dagorath – II: Frozen Light of Eternal Darkness

Extra kleurnuance op het zwarte pallet
78/100

Dat muzikale rauwheid niet altijd wil zeggen dat er geen idee achter zit of dat er geen aandacht is besteed aan sfeer, wordt met II: Frozen Light of Eternal Darkness eens te meer duidelijk. Battle Dagorath bestaat uit een Amerikaanse muzikant met de opvallende artiestennaam Black Sorcerer Battle én de in Zwitserland woonachtige Duitser Christoph Ziegler. Laatstgenoemde – u kent hem misschien onder de naam van zijn eigen project Vinterriket – kwam Battle Dagorath in 2009 versterken na de release van debuut Eternal Throne een jaartje eerder.

II: Frozen Light of Eternal Darkness is het vijfde album van de black metal/ambient-combo en deel twee van het epos dat in 2016 werd gestart middels I: Dark Dragons of the Cosmos. Ongeveer twee weken geleden verscheen II al digitaal en nu is dan ook de cd/lp-versie verkrijgbaar. Met een speelduur van tachtig minuten is dit nieuwe album een hele trip. Na intro-track The Great Untuning, die nogal abrupt overgaat in het niet bepaald licht verteerbare Death ov Aeons, sleurt de muziek ons al snel naar binnen. Rauwheid en een desolate ‘kosmische’ sfeer gaan daarbij opvallend genoeg hand in hand. Battle Dagorath verstaat de kunst van het ‘dichtsmeren’ van hun sound met voorthakkende drums, een gruizig gitaargeluid en subtiele toetsen-touches. De harsh vocals doen slechts mondjesmaat van zich spreken en klinken even onwerkelijk als venijnig. Langzaam maar zeker dromen wij heerlijk weg, wat zeker ook te danken is aan de lekkere spacy ambient-passages van de hand van Vinterriket. Ieder element is ondergeschikt aan het geheel, en daardoor wordt de plaat boeiender dan de som der delen. Onze gedachten krijgen de kans te dwalen maar net als de plaat ons dreigt te verliezen, is daar opeens een subtiele versnelling of een terugkeer naar een eerder gebruikt muzikaal thema om ons weer bij ons nekvel terug te sleuren in de majestueuze duisternis van II: Frozen Light of Eternal Darkness.

Laten we wel wezen: de combinatie van ambient/dungeon synth-elementen enerzijds en ruige, ‘underground’ black metal anderzijds is zo oud als de weg naar Rome, dus in dat opzicht is Battle Dagorath nauwelijks vernieuwend te noemen. De manier waarop de stijlen worden samengesmeed, verschilt daarbij wel heel erg van een (we noemen maar iets) Summoning. Verder dan de naar Tolkien verwijzende bandnaam gaat het fantasy-element namelijk niet voor Battle Dagorath. Dikke lagen toetsen en fantasy-loopjes ontbreken helemaal; de soundscapes op II worden opgeroepen op een wijze die balanceert op het randje van minimalisme. Overdreven episch doen is ook helemaal niet nodig; sfeer ademt de complexe muziek van nature al. Dat de plaat als geheel behoorlijk zwaar op de maag ligt, is evident en kost toch wel wat punten. Het positieve gevoel overheerst echter: II: Frozen Light of Eternal Darkness is een album waar liefhebbers van ‘moeilijke’ black metal heerlijk bij weg kunnen dromen – maar deze plaat is niet geschikt voor iedereen en zeker niet geschikt voor elk moment. Ben je echter in de stemming, dan is dit een hapje om niet te versmaden; zowel het idee achter de muziek als de uitvoering zijn zeer bewonderenswaardig. Battle Dagorath voegt met dit nieuwe plaatwerk dan ook wel degelijk een extra kleurnuance toe aan het zwarte pallet.

Releasedatum: 03-10-2017 | Label: Avantgarde Music | Facebook

01. The Great Untuning
02. Death ov Aeons