BardSpec – Hydrogen

Muzikaal equivalent van een lucide droom
86/100

Gitarist/componist Ivar Bjørnson is een bezige bij. Niet alleen verschijnt er later dit jaar een nieuw Enslaved-album én is hij met Einar Selvik (Wardruna) bezig met Huggsjá, een opvolger voor het Skuggsjá-project, ook vond hij tijd om het debuutalbum van zijn ambient-project BardSpec uit te brengen.

In 2015 smaakte ons het genoegen om BardSpec live te mogen aanschouwen in een uitpuilende Stage01 (het ‘derde zaaltje’ dat tegenwoordig niet meer bestaat) in 013 tijdens Roadburn. We omschreven de muziek toen als ‘hypnotiserend, minimalistisch en vooral sfeervolle ambient’. Nu we, twee jaar na dato, het eerste album Hydrogen uit onze speakers horen opklinken, gaat die vlieger nog steeds op. Sterker nog: die termen dekken de lading volledig. Maar is het ook goed? Nou, BardSpec maakt zeker indruk met dit debuut, al is het geen gesneden koek voor de gemiddelde metalhead. De luchtige, dromerige vibe en het organische karakter van de muziek zorgen echter voor een trippy soundtrack-achtig resultaat – natuurlijk met een duister randje – en dat is ontzettend interessant. Hoewel de hallucinogene songs (als je de composities überhaupt ‘songs’ mag noemen) maar weinig met metal van doen hebben, bevatten ze stiekem toch nog best veel gitaren, tussen alle synths en samples door.

Steve Austin (van de Amerikaanse noise-band Today Is The Day) is verantwoordelijk voor een fiks deel van de gitaarpartijen en effecten op Hydrogen, al heb je soms nauwelijks in de gaten dat het gitaren zijn die je hoort. De percussie vervult eveneens een belangrijke rol en zoals voor alles geldt ook hier dat het in dienst staat van de sfeer van de muziek. Het bijna catchy (ja echt!) Bone is wat ons betreft het sterkste muziekstuk van de plaat. Saillant detail: met een lengte van net geen tien minuten is het, op de broeierige bonus track Teeth en de electro-gedreven Intro: Deposition na, de kortste track van Hydrogen.

Uitgesponnen ambient-tracks als Salt en Gamma zijn mellow, dreigend en luchtig tegelijk. Als geheel is deze plaat dan ook niet echt makkelijk behapbaar; Hydrogen is behoorlijk apart – een understatement – maar tegelijkertijd ook ontzettend intrigerend; de muziek van BardSpec houdt het midden tussen een bad trip en de soundtrack van een arthouse film. De organische manier waarop dit muzikale equivalent van een lucide droom je meesleept is onovertroffen en saai is Hydrogen geen moment. Totaal geen metal, wel een erg bijzonder album!

Releasedatum: 23-06-2017 | Label: ByNorse Music | Website

01. Intro: Deposition
02. Bone