Aversions Crown – Xenocide

Van intergalactische proporties
82/100

Het is inmiddels alweer een jaar geleden dat we Aversions Crown aan het werk zagen in Poppodium Volt te Sittard. Dit onder toeziend oog van A Night In Texas en Rings Of Saturn. Die bewuste avond in januari 2016 werd met Erebus (welke een dag tevoren zijn youtube-debuut maakte) reeds vooruitgeblikt op het aankomende album. Een jaar later en heel wat nagels armer ligt Xenocide dus eindelijk in de schappen. Dat het ’t wachten waard was, mag als een bijzonder helende pleister op de wonden gelden!

Middels Tyrants wisten de Australiërs eind 2014 uit hun schulp te kruipen en zich met een ferme portie technische deathcore van de meute te onderscheiden. Een trend welke de band met diens nieuwste creatie weet voort te zetten, want in kracht wordt namelijk niets ingeboet een dikke twee jaar later. Ze laten een puike ontwikkeling zien door elke keer een plaat uit te brengen welke weer net iets verschilt van de vorige, en tevens in kwaliteit toeneemt. Inmiddels alweer voor de derde maal.

Erebus liet begin 2016 horen wat de band voor ons in petto heeft: Xenocide herbergt 12 nummers aan intergalactische technische deathcore welke o.a. raakvlakken kent met Winds of Plague, Carnifex en het oudere werk van mede-Aussies Thy Art Is Murder. Sinds 2015 met frontman Mark Poida aan het roer, die op de nieuwste telg een prestatie van formaat neerzet. Zijn vocaal bereik reikt net wat verder, en met name hoger, dan zijn voorganger Collin Jeffs, wat de muziek alleen maar ten goede komt. Door het juiste gebruik van in tempo fluctuerende drums, sfeervolle (tegen Fallujah-normen aanschurende) gitaren en samples wordt op Xenocide een haast buitenaardse vibe gecreëerd, waarin zich de identiteit van de band huisvest.

Zo razen The Oracle of Existence en Cynical Entity als ware Promotheuze-zandstormen op je af, om je vervolgens mee te sleuren in een dodelijk melodische en technische baan van vernietiging. Dat het geen licht verteerbare kost betreft laten we voor het gemak maar even beschouwen als een understatement, maar dat er bij wijlen zelfs geheadbanged en zelfs naar adem gehapt kan worden bewijst het eerdergenoemde The Oracles of Existence. Maar ook een track als The Soulless Acolyte zorgt ervoor dat de dichtgedrumde geluidsmuur zo nu en dan opengebroken wordt en er zich zowaar wat licht aan de andere zijde openbaart.

Van een heel ander kaliber is overigens (favorietje) Cycles of Haruspex. Wikipedia leerde mij dat een Haruspex de Latijnse term is voor iemand die in de oudheid de bedoelingen van de goden kon afleiden via de kenmerken van de ingewanden van een zojuist geofferd dier. Door de lage vocalen, en het juiste gebruik van de bekkens wordt een apocalyptisch gevoel gecreëerd: de goden hadden duidelijk weinig goeds in petto voor deze track!

Maar, zoals altijd, valt er wel wat te zaniken. Zo bekruipt mij het gevoel dat de band bij wijlen hetzelfde kunstje herhaalt, maar verwerkt in een ietwat andere context. Waarschijnlijk is dit het gevolg van het soms wat hectisch ogende technische karakter. Na meerdere luisterbeurten worden de summiere verschillen immers wel opgemerkt. Geen man overboord, maar een gewaarschuwd mens telt wel voor twee: in herhaling vallen kan immers een doodsteek zijn. Iets wat niet geheel ondenkbaar is op een plaat van dergelijke proporties…

Met Xenocide verblijdt Aversions Crown je al vroeg in 2017 met hun beste werk tot op heden. Waar sommige deathcore-bands na een aantal albums een andere (progressieve of djent-gerichte) weg inslaan, laat Aversions Crown je liever met bloedende oren achter. Een knap staaltje technisch vernuft welke pretendeert van een andere planeet te komen en welke zeker niet voor iedereen is weggelegd. Maar ach, dat is toch ook de mooiste eigenschap van onze overkoepelende liefde?

Releasedatum: 20-01-2017 | Label: Nuclear Blast Records | Facebook

01. Void
02. Prismatic Abyss