August Burns Red – Phantom Anthem

Eén van de zekerheden des levens
85/100

Het leven kent vele zekerheden, alsook onzekerheden. Zo is het maar de vraag of ‘ons’ Oranje deel zal nemen aan het WK in 2018 en of we óóit nog een nieuw kabinet krijgen en is het ook nog maar gissen of Jack The Ripper en de verrader van Anne Frank ooit gelokaliseerd worden.

Gelukkig kunnen we er wel zeker van zijn dat Kerst en Pasen niet tegelijkertijd vallen, scheten na bami met satésaus en gebakken uitjes stinken, je dronken wordt van teveel Duveltjes én dat August Burns Red om de twee jaar met een nieuw album op de proppen komt. Inderdaad dames en heren, hoewel we het einde van 2017 naderen is hier braafjes het Found In A Far Away Place (2015) opvolgende Phantom Anthem. Een zekerheid die hiermee hand in hand gaat is dat er om het jaar een ijzersterk metalcore-album uit handen van de Amerikanen voortkomt. Fijn, dat kleine beetje houvast in ons dagelijks metalen bestaan!

Phantom Anthem dus! King Of Sorrow windt er geen doekjes om; de albumopener vuurt direct een groovende pot metalcore af, waarin ook vrij snel duidelijk wordt dat August Burns Red zijn girorekening heeft geopend voor meer melodieuze en solerende donaties van JB Brubaker en Brent Rambler.

Op Hero Of The Half Truth wordt deze lijn voortgezet. Het experimentele (haast Floydiaanse) karakter wordt afgewisseld met up-tempo en breakdowngevoelige passages als ”they will, show no mercy”. Deze mannen weten exact hoe metalcore geschreven dient te worden, zonder dat er zich hiervan nog eens twaalf in hetzelfde dozijn bevinden. Het spelende/experimentele element wat August Burns Red sinds een paar jaar hanteert zorgt voor een verhoogde oplettendheid en resulteert in onderscheidende gelaatstrekken ten opzichte van andere bands binnen het genre.

Dan dient zich daar The Frost aan, die, tezamen met Invisible Enemey, de afgelopen maanden een tipje van de sluier heeft opgelicht over wat ons op Phantom Anthem te wachten staat. Lifeline ligt mooi in het verlengde hiervan en is met zijn vijf minuten en dertig seconden een huzarenstukje geworden, waar de gitaristen hun ei optimaal bij kwijt kunnen. Dit betreft overigens niet de enige track op Phantom Anthem die meer dan driehonderd seconden klokt: ook Coordinates, Generations en het afsluitende Carbon Copy zorgen ervoor dat deze zevende telg een langere adem behoeft dan het gemiddelde metalkoren hapje. Persoonlijk had dit wel iets minder lang gemogen; gezien Phantom Anthem liefst elf tracks omhelst komt de bodem niet snel in zicht.

Het eerdergenoemde Invisible Enemy en het hierop volgende Quake neigen meer naar het niveautje King Of Sorrow en hebben dan ook een meer ‘straight to your face’ metalcore-karakter, waarbij het fingerspitzengefühl wat minder op de voorgrond staat, maar desondanks toch een belangrijke rol inneemt.

Op Coordinates wordt vervolgens weer naar hartelust geëxperimenteerd. Het meer atmosferische karakter wat zich te midden van deze track en tijdens Generations openbaart, doet wat Latin-achtig (Ill Nino?) aan. Het vijftal doet op Phantom Anthem ogenschijnlijk lekker wat het zelf wil; de muzikale wichelroede heeft hen immers al tot grote hoogtes gebracht. Tezamen met Parkway Drive en Architects behoren ze per slot van rekening tot de top van de huidige metalcore-wereld!

Phantom Anthem blijkt mee te bewegen met de lijn die August Burns Red jaren geleden heeft ingezet. Beginnend als een snoeiharde metalcore-machine hebben de heren zich in de afgelopen jaren een geluid eigengemaakt waarin meer ruimte is vrijgemaakt voor solo’s en melodieuze én atmosferische aspecten. De ene fan zal zich kunnen vinden in deze ontwikkeling en de andere zal het oude geluid trouw blijven. En ook dát is een van de vele zekerheden des levens.

Ongetwijfeld jaarlijstmateriaal voor de core-fanaat!

Releasedatum: 06-10-2017 | Label: Fearless Records | Facebook

01. King Of Sorrow