Auðn – Farvegir Fyrndar

IJslands vakmanschap
85/100

Vraag metalheads naar een band uit IJsland en de kans is groot dat ze Sólstafir noemen. Dit jaar heeft, naast Sólstafir, echter ook Dynfari een prachtige plaat afgeleverd. De gitarist en bassist van Dynfari spelen ook in een andere band, genaamd Auðn. Deze IJslandse band speelt sfeervolle black metal en brengt de teksten in het IJslands. Inspiratie wordt voornamelijk gehaald uit thema’s als natuur en eenzaamheid en dus een keer niet uit goden of religie. De titel van dit album komt bijvoorbeeld uit het tweede nummer Lífvana Jörd (Levenloze Aarde) waarin bezongen wordt dat in de dalen het water niet meer in het rivierbed staat en dat slechts rotsen resteren. Ongetwijfeld een metafoor voor een gebroken liefde.

Auðn bestaat al zo’n zeven jaar en brengt met Farvegir Fyrndar (vrij vertaald: ‘oude paden’) hun tweede album uit. De heren nemen dus de tijd en dat heeft met het zelfgetitelde debuutalbum in ieder geval een aardige plaat opgeleverd. De band zegt zelf dat het grootste onderscheid met het vorige album ligt in de progressie die ze hebben gemaakt in het schrijven van de nummers. De tracks hebben veel meer emotionele lading zonder daarbij te technisch of te complex te worden.

Klinkt goed dus. Met deze hooggespannen verwachtingen geven we het album een eerste luisterbeurt, waarbij er meteen een aantal zaken opvallen. Stylistisch gezien is dit pure black metal die fans van bijvoorbeeld Winterfylleth en Aera vast kunnen waarderen. Er zijn geen uitstapjes naar gaze enerzijds of orthodoxe razernij anderzijds. De muziek stoelt enorm op epiek en beeldt de woeste en pure IJslandse natuur uit. Verwacht ook geen avant-garde elementen, deze heren klinken namelijk vrij traditioneel.

Wat ook opvalt is dat Auðn hun atmo-black zonder synths brengt. Waar IJslandse bands doorgaans nogal wat eigenzinnigheid tonen, hoor je dit bij Auðn een stuk minder. Het materiaal is vooral heel solide en degelijk. Met een speeltijd van bijna vijftig minuten zou je verwachten dat de muziek na verloop van tijd misschien wat saai kan worden, echter het tegendeel is waar. Door de enorm hoge kwaliteit van de songs blijf je toch geboeid luisteren. De muziek is vooral mid-tempo en er is voldoende ruimte voor mooie semi-akoestische passages zoals bij Blódraud Sól en Skuggar, die de emotionele lading van de muziek versterken.

Voor sommigen zal het gebrek aan afwisseling wellicht een punt van kritiek zijn. Dit album is echter van een dusdanig hoog niveau dat het in het subgenre misschien een van de beste platen van het jaar is. Het niveau is constant hoog en Auðn overtreft het debuut dan ook met glans. Het vijftal is tevens een voorbeeld voor bands die sfeervolle black metal direct koppelen aan een, veelal overdadig, gebruik van synthesizers. Farvegir Fyrndar klinkt natuurlijk, donker en sfeervol. Hieruit blijkt dat er ook niet meer nodig is voor een succesformule.

Releasedatum: 10-11-2017 | Label: Seasons of Mist | Facebook

01. Veröld Hulin
02. Lífvana jörd