Atrocity – Masters of Darkness (EP)

Vermakelijke thrash
73/100

Atrocity, dat is lang geleden zeg. Ik kan me nog herinneren hoe ik vroeger het album Todessehnsucht (uit 1992) bij de lokale bibliotheek in Ede leende. Typisch Duits maar een erg lekker album. Vrij snel erna ben ik de band uit het oog verloren. Maar de tijd staat niet stil, de lokale bibliotheek is inmiddels een assurantiekantoor en Atrocity is een beetje vreemdgegaan met verschillende muziekstijlen. Zo hebben ze een folk-album en wat gothic/industrial-albums uitgebracht. Sinds Okkult uit 2013 maakt Atrocity weer death metal die een connectie heeft met de beginperiode van de band. Wie dacht dat de heren nu dan toch de geest hebben gegeven komt bedrogen uit. Inmiddels ligt met Masters of Darkness een gloednieuwe ep in de schappen. Afgaande op songtitels als Menschenslachthaus en Devil’s Convenant kan het best wel weer eens zwaar materiaal worden. Op deze ep krijg je 4 nummers die gezamenlijk 17 minuten duren.

Op Masters of Darkness krijg je onvervalste thrash te horen die sterk aan Sodom doet denken. Als extra’tje worden op elke track, met name in de refreinen, ook een koor of wat klassieke stemmen toegevoegd, ingezet om de metal wat cachet te geven. Met name op Gates Of Oblivion werkt dit goed, het geeft de track een doomy tintje en lift het verder wat saaie nummer naar een hoger niveau.

De ep opent echter met het titelnummer, een up-tempo track die start zoals we ons Atrocity herinneren. Geen technisch hoogstandje, maar wel aanstekelijk lekker. Dit nummer zal ongetwijfeld op een komend album verschijnen. Het Duitstalige Menschenslachthaus klinkt wat zwaarder en begint zelfs met blastbeats en riffs die aan Fear Factory doen denken. Toch ontpopt dit nummer zich door matige gitaariffs uiteindelijk als het minste nummer van de ep. Devil’s Convenant heeft wel een lekker galopperende riff en is, net als het titelnummer, wat sneller van tempo. Op deze momenten is Atrocity toch het sterkst. De toevoeging van klassieke stemmen klinkt hier echter wat misplaatst en voegt ook niets toe. Zanger Alexander Krull daarentegen klinkt energiek en is met zijn verstaanbare schreeuw een absoluut pluspunt aan de band. Op productioneel vlak is er voor een wat dunner retro-geluid gekozen dat bijdraagt aan het old school gevoel.

Al met al is het geen straf om naar Masters Of Darkness te luisteren. Atrocity weet de nummers op deze ep van iets onderscheidends te voorzien zonder daarbij het thrash-genre te verlaten en dat is knap. In Duitsland zal deze ep dan ook ongetwijfeld voor zoete koek geslikt worden. Toch is, ondanks alle superlatieven van het label, de songwriting niet heel bijzonder. Het is op de beste momenten slechts degelijk te noemen en de ep ontbeert het verder aan echt memorabele riffs of refreinen. Een echte knaller staat dan ook niet op dit schijfje. Voor sommigen zal het feit dat Atrocity naar hun roots is teruggekeerd al voldoende feest van herkenning zijn. Of deze ep de band veel nieuwe fans op zal leveren is echter maar de vraag. Desalniettemin is het een prima tussendoortje om eens lekker ongecompliceerd op te raggen.

Releasedatum: 08-12-2017 | Label: Massacre Records | Website

01. Masters of Darkness
02. Menschenslachthaus