Asira – Efference

Een goed debuut is het halve werk
77/100

Even voorstellen: Asira is een relatief nieuwe (post-)black metal-groep uit het Verenigd Koninkrijk. De vijf heren uit Reading debuteren op 7 april met hun in eigen beheer uitgebrachte album Efference. De spaarzame informatie die op het Internet over deze band te vinden is, maakt ons zodanig nieuwsgierig naar het eerste werk van deze schoenstarende muzikanten dat we er eens lekker voor gaan zitten.

En daar krijgen we geen spijt van. Het album begint met het bijna lieflijke en hoopvol klinkende intro Sanguine – inclusief een Alcest-acthige cleane zanglijn die zo van Shelter afkomstig had kunnen zijn – alvorens we ruw worden wakker geschud door het venijnige begin van het eerste ‘echte’ nummer Crucible of Light. Gaandeweg wordt de song sfeervoller en luchtiger, tot we ons plotsklaps in een regelrechte shoegaze-passage bevinden. Deze formule loopt als een rode draad door Efference heen; het album bevat net voldoende black metal om ons bij de les te houden, terwijl de softere passages schitteren in ingetogen schoonheid. Natuurlijk: we hebben het allemaal al vaker gehoord – maar de uitvoering is sterk en de songs zijn gewoon erg meeslepend. Vooral van het afsluitende The Mortal Tide kunnen we geen genoeg krijgen.

Met een speelduur van ruim 52 minuten, is dit een stevig debuutalbum geworden; had de plaat nog langer geduurd dan was Efference waarschijnlijk een tikkeltje gaan vervelen. De geest van Alcest blijkt overigens vaker (lees: vrijwel non-stop) rond te waren, al is het te makkelijk om Asira als een kloon of copycat af te schilderen. Daarvoor zitten de songs toch te knap in elkaar en is de muziek te fijn. Echt vernieuwend is het evenwel niet wat onze Britse vrienden doen, al pogen de heren wel degelijk een eigen draai aan de overbekende (en inmiddels ook wel wat uitgekauwde) post-blackformule te geven. Efference klinkt namelijk opvallend positief en soms zelfs bijna hoopvol, waardoor de band toch opvalt in de grijze massa.

Op de allerrustigste momenten (zoals interludium In Dawn) doet de band in de verste verte zelfs wel wat aan moderne Anathema denken – en natuurlijk is dit album van begin tot einde smakelijke kost voor fans van Alcest en vergelijkbare bands, zoals Lantlôs. Voor een in eigen beheer opgenomen debuut klinkt Efference volwassen; en ook op productioneel vlak hebben we eigenlijk weinig reden tot klagen. Goed, de black metal-elementen klinken wat dunnetjes; vooral op Phosperous is aan het snellere drumwerk goed te horen dat het budget niet heel groot was, maar verder klinkt de plaat bijzonder professioneel. Doorgaan op deze voet luidt het devies, en als Asira op een volgend album nét een stap verder durft te gaan, komt het wel goed met deze band. De basis voor een succesvolle carrière lijkt met Efference gelegd te zijn; een meer dan degelijk debuut is immers het halve werk.

Releasedatum: 07-04-2017 | Label: Eigen beheer | Website

01. Sanguine
02. Crucible of Light