Árstíðir Lífsins – Heljarkviða (EP)

Niet te versmaden
80/100

Twee jaar na dubbelaar Aldafǫðr Ok Munka Dróttinn zijn de IJslandse Duitsers van Árstíðir Lífsins terug met een nieuwe ep, Heljarkviða getiteld. De twee tracks op deze release duren samen bijna 41 minuten – er zijn full-length albums die korter zijn – maar blijven desondanks boeiend. Echt vernieuwend is de ep niet, al malen wij daar (dankzij de sterke uitvoering) totaal niet om.

Árstíðir Lífsins maakt sinds de oprichting in 2008 geraffineerde pagan black die de luisteraar bij vlagen heerlijk doet wegdromen. Ook op deze nieuwe ep is de muziek enerverend en veelzijdig. De  bijzonder sfeervolle (en lange) nummers zijn bij vlagen zelfs ronduit episch, wat voor een groot deel komt door de diepe cleane ‘Vikingachtige’ koorzang,  wat de heidense thematiek van de teksten verder versterkt. De ep is een voor een groot deel een muzikale interpretatie van Heilheim (of Helheimr) – één van de negen werelden uit de Noorse mythologie – geregeerd door de godin Hel. Er wordt ingezoomd op de reis van een verdoemde Vikinghoofdman naar de (niet bepaald vrolijke) wereld van Hel. De apocalyptische en wanhopige vibe van dit verhaal heeft zijn weerslag gevonden in de muziek, die zowel dreigend als sfeervol klinkt.

Een muzikale hoofdrol is weggelegd voor melancholisch meanderende gitaarpartijen en ambient-achtige folky passages, die op een doeltreffende wijze gekoppeld worden aan stevige en directe black metal met een lekker rauwe vibe. De songs op Heljarkviða werken bij vlagen een beetje vervreemdend – wat vooral komt door de creepy strijkers – maar zijn ondertussen bijzonder geloofwaardig en meeslepend.

Met de kwaliteit van de muziek zit het op Heljarkviða wel goed; de heren Árn (Carpe Noctem), Marsél (Helrunar) en Stefán (Kerbenok) zijn natuurlijk geen koekenbakkers en hebben hun sporen al lang en breed verdiend. Fans van Agalloch of Winterfylleth (maar ook liefhebbers van een band als Primordial) zullen smullen van deze ep – en waarschijnlijk ook van het wat oudere werk van Árstíðir Lífsins. Vernieuwend is het niet; de sterke en veelzijdige songs maken van Heljarkviða desalniettemin een boeiende release die niet te versmaden valt.

Releasedatum: 27-01-2017 | Label: Ván Records | Website

01. Heljarkviða I: Á helvegi
02. Heljarkviða II: Helgrindr brotnar