Arckanum – Den Förstfödde

De echte bezieling mist
68/100

Haal de roltoeters maar te voorschijn. Arckanum bestaat 25 jaar en viert dat met een nieuw album! Een album met een zwart randje voor de fans. Niet omdat het black metal is, maar omdat het de laatste release van de band is. Vier jaar na Fenris Kinder is het nu tijd voor het afsluitende muzikale epos Den Förstfödde. Zoals bekend is, is Arckanum niemand minder dan Shamaatae, die al 25 jaar garant staat voor een lekker potje black metal uit de Zweedse wouden. Naast het maken van muziek is hij overigens ook auteur van diverse boeken, onder andere over de Noordse mythologie.

Op Den Förstfödde staan acht nummers die allemaal in het Zweeds zijn gezongen en in totaal ruim drie kwartier duren. De schijf opent met het titelnummer. Het begint met een repetitieve riff en wat dreigende proclamaties. Een leuk intro denk je dan waarbij je veronderstelt dat er snel een furieuze ontbranding komt. Na drie minuten komt er wat doublebasswerk bij en wordt er wat geroepen vanuit de achtergrond. Het duurt echter zes minuten voordat de saaiheid verdwijnt en er iets van een reguliere metalsong door de speakers komt. En wat voor een stijl. Het lijkt wel alsof Shamaatae doom probeert te spelen! Dit houdt ruim twee minuten aan waarna het nummer weer compleet stilvalt voordat de track met wat gemompel eindigt. Geen overtuigende start dus. De hoop wordt gevestigd op de rest van het materiaal.
Het opvolgende Nedom Etterboeljorna is een flop van een nummer waarbij iemand af en toe wat op de elektrische gitaar slaat. Er is er geen drum, er is geen bas en er is ook geen enkele melodie in dit compleet doelloze stuk. Wat is dit? Gitaar-avant-garde-ambient? Ginnmors Drott is van hetzelfde laken een pak. Dat er in dat nummer een viool toegevoegd wordt maakt wat dat betreft weinig uit. Beide instrumentale stukken zijn niets minder dan vullers. Gelukkig is er meer.

Likt Utgards Himmel brengt namelijk eindelijk wat tempo. Hier ratelen de drums in het begin lekker door maar helaas houdt dit niet lang aan. Op zich niet erg omdat het midtempo nummer lekkere melodiebogen heeft zoals we die van Arckanum kennen. Eindelijk een track die een beetje herinnert aan voorgaande platen. Het heerlijke Lat Fjalarr Gala sluit daarbij aan maar is kwalitatief veel beter en biedt ook wat gedoseerde agressiviteit. De lekker raspende stem van Shamaatae is alom present. Eindelijk een goed nummer. Afsluiter Kittelns Beska, dat met prachtige hoorns van start gaat, doet echter pas echt de wat oudere tijden herleven. Hier horen we eindelijk goede melodieën, overtuiging en wat snijdende passages. Je krijgt bijna het idee dat dit nummer eerder is geschreven dan de rest van het materiaal.

Dan zijn er nog wat tracks die in de categorie ‘middenmoters’ vallen; het korte De Grymme Smed kent aan het begin en einde wat lekkere punk invloeden, maar het nummer klinkt door het saaiere middenstuk als onaf. Dat gevoel krijg je bijvoorbeeld ook bij Ofjattrad. Dit nummer bestaat uit een instrumentaal eerste gedeelte en een up-tempo tweede gedeelte, dat daar eigenlijk geheel los van staat. Het album voelt geen moment als een coherent geheel, meer als een verzameling individuele stukken. Op zich hoeft dat natuurlijk geen enkel probleem te zijn, mits de kwaliteit dan aanwezig is. En dat is nu precies de bottleneck…

Als het album geëindigd is moet je namelijk als luisteraar toch even bijkomen. De tijden van een plaat als Kampen lijken lichtjaren weg, zowel qua agressiviteit als kwaliteit. Op Den Förstfödde wordt nergens echt gevlamd en het tempo is over het algemeen mid-tempo, met wat uitschieters omhoog en omlaag. Deze plaat bevat drie complete miskleunen van nummers, maar het overige materiaal, en dan met name Lat Fjalarr Gala en Kittelns Beska, trekken de boel een beetje recht.

Misschien dacht Shamaatae dat het na 25 jaar wel mooi was geweest, want met deze afsluiter wordt de indruk gewekt dat het heilige vuur en de inspiratie gewoon zijn verdwenen. Den Förstfödde zal de geschiedenis in gaan als één van de mindere uit de discografie van de band. Desalniettemin zullen we Arckanum herinneren als een band die weliswaar niet de beste Zweedse black metal maakte, maar wel enkele goede albums heeft voortgebracht. Het ga je goed, Shamaatae!

Releasedatum: 29-09-2017 | Label: Folter Records | Bandcamp

01. Den Förstfödde
02. Neder Etterböljorna