Archons – Lords of Light and Thunder

Stoner from space
74/100

Archons is een Amerikaanse stoner/spacerockband uit San Diego welke werd opgericht in 2003. Sindsdien hebben ze al vier platen op hun naam staan, waarvan Lords of Light and Thunder de nieuwste is.

De muziek die Archons maakt is niet van die typische spacerock die doordrenkt is met keyboardgeluid (met uitzondering van het nummer Black Lotus). Hun inslagpunt is duidelijk die van stonerrock maar met een ruimtethema. Het album opent met Galaxians, een nummer met een lekker intro met een rollende bas. De opbouw die gevormd wordt, wordt eigenlijk compleet teniet gedaan zodra de zang begint. De zanger heeft een rauwe stem, maar waar dit later op het album een stuk beter tot zijn recht komt, klinkt het hier een beetje als wat dronken gekreun. Het ritme en de zang gaan vrijwel één op één gelijk op, waardoor het nummer soms een beetje simpel overkomt, maar uiteindelijk komt het toch tot een punt waarbij je best zou kunnen headbangen, en met toch een lekkere solo.

Galaxians is een degelijke opener, maar niet het beste nummer. Het album wordt dus zogezegd beter. Red Shift Demon heeft meer van die lekkere rollende bas die Galaxians ook had. Het opmerkelijke is dat het lekkerste stukje gitaarwerk eigenlijk in een intermezzo nummer zit; Transmission. Een track als deze, welke slechts 1 minuut en 9 seconden klokt, nodigt wel echt uit tot het losgooien van je wilde haren, maar is dan ook vrijwel gelijk weer over.

Vanaf dit punt, de tweede helft van het album, is er eigenlijk wel sprake van serieuze riffage. Dr Pain heeft het tempo er lekker in zitten. Kid Nitro is uit hetzelfde hout gesneden. Hoewel het niet een speed nummer is zoals de naam doet vermoeden, is het wel weer een vlot nummer dat aanzet tot headbangen. De riffs zijn misschien een beetje voorspelbaar, maar dat wordt gecompenseerd door de catchyness. Het album zou niet compleet zijn zonder een lange uitschieter, hier is dat Mysterians, een lekker sludge-achtig nummer van negen minuten met ook wel lekkere drumsecties. Op nummers als deze komt de rauwe zang pas écht goed tot zijn recht.

Lords of Light and Thunder is een degelijk album met elementen uit stoner en sludge, gecombineerd met een vleugje spacerock. Het is een schijfje vol lekkere riffs en vlotte, catchy nummers en daarmee zeker de moeite waard om eens te checken!

Releasedatum: 20-10-2017 | Label: Cave Metal Records | Website

01. Galaxians
02. Black Lotus