Arch Enemy – Will To Power

Doeltreffende melodeath
82/100

Arch Enemy – vorige maand nog te bewonderen op Into The Grave 2017 in Leeuwarden – komt op 8 september 2017 met een nieuw album vol fijne melodeath op de proppen, getiteld Will To Power. Spoiler alert: het is vooral het gitaarwerk waar we op het Ragherrie-hoofdkantoor erg blij van worden.

Will To Power is alweer het tiende Arch Enemy-album (als we The Root of All Evil uit 2009, een schijf vol heropnames, niet meerekenen), de zevende plaat met een vrouw als vocalist en het tweede wapenfeit met huidige zangeres Alissa White-Gluz achter de microfoon. Gitarist Jeff Loomis (ex-Nevermore) debuteert in de line-up; hij kwam net na de opnames van War Eternal (2014) bij de band. Met hem heeft het internationale collectief een geweldige gitarist in de gelederen, die met zijn leads ook meteen een flinke bijdrage levert aan het geluid van Will To Power.

Het gitaarspel is ook meteen het aangenaamste element aan Will To Power, wat al na één luisterbeurt een plaat blijkt te zijn die vertrouwd voelt en duidelijk de inmiddels bekende Arch Enemy-signatuur draagt. Baanbrekend is het allemaal niet; vermakelijk des te meer. Een fix aantal riedeltjes verwijzen op subtiele wijze naar klassieke Arch Enemy-albums uit het verleden, zoals Wages of Sin en Anthems of Rebellion. Daarnaast is er ook ruimte voor nieuwe elementen, waarbij de ballad (!) Reason to Believe het meest in het oog springt. Uit haar periode als frontdame van The Agonist wisten we natuurlijk al dat Alissa een aardig potje clean kan zingen; toch zal deze song de fanbase van het (tot op heden altijd op harsh vocals drijvende) Arch Enemy zonder twijfel verdelen in voor- en tegenstanders. Bepaal vooral voor jezelf of je dit ‘uitstapje’ vet vindt of niet, verrassend is de keuze voor een track als deze wel. Laat er geen misverstand over bestaan: voor een ballade heeft Reason to Believe redelijk wat pit (en gelukkig toch ook nog wat harsh vocals…) maar voor een Arch Enemy-song is het een beetje soft, traag en zoetsappig. We geven het nummer voorlopig het voordeel van de twijfel; al is het maar omdat het bijzonder dapper is om na zo’n lange en imposante carrière nog een dergelijk experiment aan te gaan.

Het album biedt met vijftig minuten muziek genoeg fijne melodeath-momenten om ons aan koptelefoon en/of boxen gekluisterd te houden. Rode draad én belangrijkste ‘selling point’ is het ouderwets sterke (en bij vlagen heerlijk melodische!) gitaarspel van het meesterlijke duo Michael Amott/Jeff Loomis. De plaat mist uitschieters naar boven of onder; de absentie van regelrechte monstertracks als Nemesis of Ravenous is natuurlijk totaal geen schande: zulke songs schrijf je misschien een handvol in een carrière. Het gros van de muziek op Will To Power is moeiteloos in de live-show van Arch Enemy te integreren en we zijn vooral benieuwd hoe het snellere nieuwe werk het live gaat doen. Onze favoriet is waarschijnlijk het dreigende First Day in Hell, inclusief een Slayer-intro en een heerlijk simpel maar doeltreffend muzikaal thema. ‘Doeltreffend’ is sowieso een sleutelwoord op Will To Power, een album dat stevig met één been in het verleden van de band staat en toch zo ontzettend veel meer is dan een inspiratieloze herhalingsoefening.

Releasedatum: 08-09-2017 | Label: Century Media Records | Website

01. Set Flame to the Night
02. The Race