Apotelesma – Timewrought Kings

Een band om in de gaten te houden.
81/100

Zo’n 5 jaar geleden zag de band Monuments het levenslicht. Deze mannen uit Utrecht en omstreken waren fervent fan van doom en black metal. Dat was heel duidelijk te horen op hun ep The December Sessions, naast de naam was ook het geluid heel erg typerend voor dit genre. Zware gitaar– en baspartijen, lang uitgerekte passages vol ellende en misère. Eigenlijk niets nieuws, maar wel goed uitgevoerd. Na deze ep vernamen we niets meer van Monuments, totdat Apotelesma naar de voorgrond trad. Onder deze nieuwe naam brengen de heren hun eerste langspeler uit, genaamd Timewrought Kings.

Hun roots in het doom genre zijn ze niet geheel ontstegen en dat is maar goed ook! Wat wel meteen opvalt zijn de invloeden die buiten dit genre vallen. Zo is er op sommige stukken heel wat black-metal terug te horen, in het nummer Remnants komen de snerende gitaren en blastbeats heel goed uit de verf. De ‘slowburner’ Our Blooming Essence heeft echter veel meer invloeden genomen van post-metal, inclusief een prachtig rustig tussenstuk waarin de teksten al sprekend tot ons komen. Het geheel klinkt zeer goed.

Twee nummers steken echter met kop en schouders boven de rest uit. The Weakest of Men is een epiek waar de band alles laat zien wat ze kunnen. Het valt op dat de muziek net wat beter uit de verf komt dan op de andere tracks. Met prachtige afwisselingen tussen hard en zacht, zowel instrumentaal als vocaal. De Nederlandse teksten die uit het niets verschijnen maken dit nummer alleen maar meer memorabel. De vocalen zijn overigens op het hele album zeer afwisselend en goed uitgedacht. Maar met name qua productie klinkt vooral deze track ontzettend goed.

Timewrought Kings is daarentegen een korte, instrumentale interlude welke gedragen wordt door minimalistisch pianospel. Het geeft een moment van rust tussen al het doom-geweld wat voor en na deze track ten gehore wordt gebracht. Hier hebben de mannen zeker goed aan gedaan, want door te kiezen voor deze ‘pauze’ op de plaat blijft het resterende gedeelte nog interessant.

Na enkele luisterbeurten hoor je dat vooral in de productie een enorme stap voorwaarts is gezet ten opzichte van de vorige ep. Het klinkt allemaal net wat professioneler en alles staat net wat beter in de mix. Maar wat ook opvalt is dat de baspartijen vrij hoog in de mix vallen, waardoor sommige gitaarsolo’s zich net wat teveel op de achtergrond begeven. Dat is jammer, want het zijn enorm interessante solo’s, iets wat je niet al te vaak ziet in het genre. Al met al is dit een dijk van een plaat geworden die veel perspectief biedt voor de toekomst. Apotelesma is een band in het genre wat, vooral door de liefhebbers, in de gaten moet worden gehouden!

Releasedatum: 27-10-2017 | Label: Eigen Beheer | Bandcamp

01. Aural Eminations
02. The Weakest of Men