Anti-Flag – American Fall

Te glad voor punk
69/100

De wereld is er slecht aan toe en we weten het. Overal dood en verderf, corruptie, ellende, armoede en verdriet. We zijn nergens veilig voor onze grootste vijand: onszelf. Op die fundering is punk al jaren gebouwd. En hoewel veel punkbands na een tijdje de sociale ongerechtigheden in hun teksten wat zat worden, zijn er een aantal bands die ongehinderd door protesteren. Anti-Flag draait al sinds 1996 mee en nam nooit een blad voor de mond. Zo ook de titel van hun tiende album. Heette het vorige nog American Spring (naar de Arabische Lente met verzet in Egypte en Libië), American Fall heeft een tweede, donkerdere lading. Een typische lading voor een atypisch album.

Niet dat Anti-Flag het roer om heeft gegooid ofzo, maar toch klinkt American Fall niet helemaal zoals we gewend zijn van het kwartet. Nummers als When The Wall Falls, Trouble Follows Me, en Digital Blackout hebben wel die Anti-Flag touch, maar klinken toch wat gelikter en meer rock dan punk. Vergelijk het eens met Racists, dat ook op deze plaat staat, maar veel meer aansluit bij de punkrock à la The Press Corpse en Die For Your Government. Het is een klein verschil, maar wel merkbaar. Anti-Flag heeft al nooit echt vastgehouden aan de rammelende punkproductie, maar met zo’n rock-geluid komt de maatschappijkritiek een stuk minder tot zijn recht.

En daar vinden we gelukkig genoeg van. Naast Racists is ook Liar een snel punknummer, dat lekker onder de twee minuten blijft en  ook The Criminals is lekker punk, met tegendraadse teksten (We’ll never have our dignity ‘till all you fascists are six feet deep). Opener American Attraction haalt het net niet. De zang is vreemd en het mist zijn doel. Juist doordat die punknummers er nog zijn maakt dat de rest van American Fall wat zwakker ter vergelijking. Het luistert lekker weg, maar aan het eind van de plaat blijft er weinig hangen. En dat is niet goed met een album van een half uur.

Zo laat Anti-Flag ons wat onverzadigd achter. Het is er nog wel, maar anders dan we hadden gewild. De band is al jaren wat gladder dan veel genregenoten, maar het zou geen vloek zijn als er weer wat rauwheid in de muziek zou sluipen. Dit blijft punk verdorie, mensen waren vroeger bang van deze muziek! Check vooral The Criminals en Racists, dat zijn de toffe nummers. Maar American Fall haalt het niet bij The Bright Lights Of America, The General Strike en For Blood And Empire. Misschien moeten we een hashtag maken. #makepunkrockgreatagain, ofzo.

Releasedatum: 03-11-2017 | Label: Spinefarm Records | Website

01. American Attraction
02. The Criminals