Anomalie – Visions

Post-black folk ontbeert focus
72/100

Visions is inmiddels alweer het derde album van Anomalie. De heren zijn al een tijdje aan de weg aan het timmeren als post-black metal band. Wat begon als een eenmansbandje is inmiddels uitgegroeid tot een serieus project, waar meerdere muzikanten aan meewerken. En dat valt goed te horen; de productie is wat gelikter, het geluid is voller en de invloeden zijn wat breder. Laten we deze plaat eens even onder de loep nemen.

Bij mijn eerste luisterbeurt valt het me op hoe snel Visions eigenlijk voorbij is. Dit ligt niet aan de afspeeltijd, deze bedraagt immers ruim vijftig minuten, maar dit is te danken aan de verwevenheid van het album. Bij veel bands in het genre is het altijd de vraag of ze de luisteraar kunnen vasthouden gedurende de hele plaat; Anomalie slaagt hier in ieder geval wél in.

Tijdens de tweede luisterbeurt valt me juist op hoe troebel de productie van het album eigenlijk is. Dit is niet zozeer slecht, het past namelijk goed bij de post-black folk metal waar ze voor gaan, maar het had net wat helderder gemogen. Op deze manier komt de stem van de frontman wat meer naar voren en zijn de gitaren wat minder prominent aanwezig.

De derde keer dat ik deze schijf een draai geef hoor ik voornamelijk hoeveel invloeden er van Primordial afkomstig zijn. Nu weet ik niet zeker of dit de bedoeling is, maar Anomalie klinkt met Visions vaker wel dan niet op een amateuristische versie van Primordial, gemixt met wat Deafheaven. Het is niet slecht, maar het haalt het niet bij de eerdergenoemde grootheden. Verder is het muzikaal gezien afwisselend in de kleine dingen; zo is het pianospel in Illumination een mooi delicaat rustpunt, terwijl het afwisselen van drumgeweld met akoestische gitaren in One With Soil enerzijds lomp en anderzijds weer rustgevend is. Aan ideeën geen gebrek bij deze band.

Visions is een interessant album geworden, het bevat veel kwaliteit, maar het wordt toch gehinderd door de té troebele productie. Met wat meer focus op de folk-kant van de band, en wat minder kopiegedrag ten opzichte van bijvoorbeeld Primordial, kan Anomalie nog best weleens een grote band worden binnen dit genre.

Releasedatum: 17-03-2017 | Label: Art of Propaganda | Facebook

01. Visions I: Towards The Sun
02. Visions II: The Wanderer