Ancient VVisdom – 33

Duister en lichtvoetig
80/100

Ancient VVisdom, ja inderdaad met 2 V’s in plaats van een W, maakt donkere muziek die wel gitaar georiënteerd is, maar toch niet echt metal genoemd kan worden. Waarschijnlijk staat de band om die reden dan ook niet in de digitale metal registers. Voor wat meer info over de band hoef je ook niet aan te kloppen bij hun website. Tenzij je graag informatie krijgt over levensverzekeringen in plaats van de band. We laten de muziek maar voor zichzelf spreken en dan blijkt dat de Amerikanen donkere rock maken, waarbij er ook plaats is voor akoestische klanken en af en toe een piano. De teksten zijn echter gitzwart en in lijn met wat we bij black metal voorgeschoteld krijgen. Met wel één belangrijk verschil: nu kunnen we de teksten ook echt verstaan. Ancient VVisdom gebruikt namelijk enkel clean vocals.

Het Amerikaanse viertal brengt met 33 hun vierde album uit, drie jaar na hun laatst verschenen werk Sacrificial. Op het album staan elf nummers die amper de vier minuten overschrijden. Het album is voorzien van een wat zwartgallige hoes die weliswaar goed bij de teksten past, maar bij de muziek toch wat zwaar overkomt.

Ascending Eternally is een kortdurend pianostukje dat eigenlijk meer als intro dient voor het eerste nummer Light Of Lucifer. Hier horen we elektrische gitaren op de achtergrond en akoestische klanken op de voorgrond. Het nummer had zó op een schijf van Tiamat kunnen staan en overtuigt van alle kanten. Ook de kalme, lage stem van de zanger doet aan Tiamat denken. Het lichtere In The Name Of Satan laat de band dan weer van een andere kant zien, waarbij de natuurlijke percussie opvalt. De zanger zingt hier ook hoger. De band heeft een goed gevoel voor lichtvoetige melodieën die je direct mee kan zingen. Blood Ceremony klinkt her en der door, maar ook andere dark-rock bands.

Na het instrumentale intermezzo Summoning Eternal Light start Rise Fallen Angel, dat een erg kalm akoestisch stuk heeft, maar waar in het refrein de zanger bijna overstuurd klinkt en zware elektrische gitaren voor een aangename dynamiek zorgen. Het schitterende The Great Beast geeft dan weer een singer/songwriter gevoel en Lux schurkt dan weer dichter tegen semi-akoestische rock aan. Prachtig! Deze gasten kunnen echt fantastische nummers schrijven, wat met het titelnummer 33 een hoogtepunt bereikt. Dit nummer verwijst volgens de band naar de leeftijd waarop Christus is gestorven. De track klinkt melodieus maar ook net wat zwaarder. Jammer dat het allemaal zo kort duurt. Het album eindigt met een instrumentaal pianostuk.

Dit gevarieerde album is echter niet voor iedereen weggelegd, al is het maar omdat het zware materiaal waar metalfans zo van houden, hier niet op staat. Diegenen die wat breder zijn in hun muzieksmaak, en dus wat afwisseling kunnen waarderen, halen met 33 een prima album in huis. Het is melodieus, occult en lichtvoetig tegelijk. De nummers zitten goed in elkaar. Punten van kritiek zouden kunnen zijn dat drie instrumentaaltjes misschien wat veel van het goede is en dat de speeltijd wat aan de korte kant is, maar ach, dat is ook geen ramp. Hou je van Blood Ceremony en dergelijke bands, tel dan wat punten op bij de eindscore. Een leuke ontdekking dit Ancient VVisdom.

Releasedatum: 13-10-2017 | Label: Argonauta Records | Facebook

01. Ascending Eternally
02. Light Of Lucifer