Anathema – The Optimist

Lekker wegdromen
82/100

Zoals John Cleese ooit zei: “and now for something completely different”. De tijd dat het Britse Anathema muziek maakte die met goed fatsoen als ‘ragherrie’ bestempeld kon worden, ligt inmiddels ver achter ons. De doom/death-hybride werd in de loop der jaren ingeruild voor dreamy soundscapes, progressieve songstructuren en een luchtig – en bovenal sfeervol – melancholisch rockgeluid. Het legde de band geen windeieren en met het nieuwe The Optimist brengen de familie Cavanagh en consorten alweer het 13e (!) Anathema-album op de markt.

Hier geen metal dus – daarom laten we alle kaders van ons geliefde genre voor heel even links liggen – maar The Optimist bevat wel érg fijne muziek. Zowel van directe voorganger Distant Satellites (2014) als het album daarvoor (Weather Systems, 2012) konden we op het Ragherrie-hoofdkantoor geen genoeg krijgen. The Optimist gaat verder op hetzelfde pad. Na de ietwat bevreemdende intro (32.63N 117.14W) trapt het album écht af met Leaving It Behind, een schoolvoorbeeld van hoe Anathema de laatste jaren klinkt, opgeleukt met subtiele beat-achtige electro-touches. De plaat gaat vervolgens verder zoals je dat op voorhand kon verwachten: The Optimist is een erg mild album dat een grote hoeveelheid prachtige, breekbare momenten bevat die ons lekker doen wegdromen. Het is (althans voor de gemiddelde metalhead) natuurlijk allemaal wel behoorlijk rustig en ingetogen.

Vincent Cavanagh tekent voor het gros van de vocalen, soms ondersteund door broer Danny. De vrouwelijke zang van Lee Douglas zorgt voor afwisseling en dynamiek; het album krijgt daardoor een verhalend element. Over Lee gesproken: ze schittert op de single Springfield. Die song, met een glansrol voor een even pakkende als droevige pianomelodie, werd kortgeleden al vrijgegeven en is met afstand onze favoriete song van The Optimist.

Hoewel The Optimist een sterk album is en alle vaste ingrediënten aanwezig zijn, waardoor fans deze plaat blind kunnen aanschaffen, lukt het Anathema toch niet helemaal de laatste albums te evenaren, laat staan te overtreffen. Het album is iets minder dynamisch en mist (ondanks dat we fan zijn van bijvoorbeeld het eerdergenoemde Springfield) nummers van het kaliber The Lost Song of Untouchable. Nu is dat geen schande en moet er nog wel één kanttekening geplaatst worden bij voorgaande ‘kritiek’: na een handvol rondjes waardeerden we het album al stukken meer dan na de allereerste luisterbeurt. Geef The Optimist dus wat tijd om te bezinken. Doe lekker je ogen dicht, leun achterover en laat je meevoeren; je zult er geen spijt van krijgen.

Releasedatum: 09-06-2017 | Label: Bertus/Kscope | Website

01. 32.63N 117.14W
02. Leaving It Behind