Allochiria – Throes

Matige uitvoering van goede ideeën
55/100

Allochiria is een post-metal/sludge metal band uit Athene. Nou staat Griekenland niet zozeer bekend om hun affiniteit met post-metal, maar meer als een land dat economisch er slecht voor staat en toch denkt nog steeds een grote vinger in de pap te hebben, zoals ze dat in de Oudheid hadden. Maar laten we ons focussen op de muziek die de band maakt. Ik kan hier vrij kort over zijn: de ideeën van de band zijn goed, maar de uitvoering is matig. Laat me dit even toelichten.

Post-metal, maar ook sludge, is al in talloze vormen uitgevoerd. Post-rock met metal invloeden, sludge metal met stoner en black metal invloeden, post-metal met wat shoegaze en pianospel; noem alle combinaties maar op. Aan alle bands die dit willen spelen natuurlijk dan ook de schone taak om hun eigen stempel op dit genre te drukken. Daar zie ik wel heil in bij Allochiria want de muzikale ideeën vliegen me om de oren, van Amon Amarth-achtige riffs in het nummer Dennouement, naar de uitgerekte, maar groovy passages in Lifespotting. Zelfs het eerste nummer Thrust schept hoge verwachtingen met diens rare doch interessante gitaarpartijen. Echter kunnen ze mijn aandacht niet lang vasthouden. Dat ligt met name aan de productie en aan de stem van de zangeres.

De productie is niet in evenwicht. Post-metal/post-rock bands hebben een delicate balans nodig, tussen de hardheid van de drums en de bas en de scheurende doch melodische gitaren. Maar deze balans vind ik niet terug op Throes. De drums klinken dof, de gitaren zitten teveel op de achtergrond en de zang is te frontaal. Daar zit misschien wel het grootste minpunt. Na Mariner van Cult of Luna en Julie Christmas vorig jaar te hebben gehoord, zijn de verwachtingen ten opzichte van frontvrouwen in dit genre hooggespannen. Maar de stem van Irene klinkt als een slechte black metal stem; iemand die heel graag wil grunten en screamen maar dat nog niet 100% procent onder de knie heeft, waardoor het album niet erg lekker klinkt.

Concluderend krijgt Throes wel een voldoende; de ideeën zijn er, maar de productie kan een tweede poging gebruiken. Daarnaast is het misschien een idee voor de frontvrouw om te kiezen voor een afwisseling van black metal vocalen en clean vocals, zodat ze én haar stem wat rust gunt én het voor de luisteraar interessanter blijft om naar te luisteren.

Releasedatum: 17-03-2017 | Label: Art of Propaganda | Bandcamp

01. Thrust
02. Little Defeats, Tiny Victories