Alastor – Black Magic

Knap debuut
88/100

In de Griekse mythologie staat Alastor voor een geest van de wraak, die in staat is een heel geslacht te vervloeken. Vier mannen uit Zweden vonden dat een prima naam voor hun heavy doom band. De heren brengen met Black Magic hun debuut ep uit. Er staan slechts drie nummers op maar die zijn samen wel goed voor ruim een half uur aan muziek.

Alastor maakt logge, zware doom, waarbij opvalt dat de gitaren bijzonder laag staan afgestemd. De productie is donker en laat de instrumenten individueel goed tot zijn recht komen. Opvallend is de bas die goed hoorbaar is en het zware karakter van de muziek versterkt. Vaak wordt heavy doom nog weleens gemixt met stoner-invloeden. Doordat het tempo op Black Magic vrij laag blijft, is daar bij Alastor echter geen sprake van. Een mooi contrast met de muziek vormt de zanger die achterin de mix is gezet. Zijn androgene, bijna breekbare, stemgeluid contrasteert op aangename wijze met de krachtige riffs. Tekstueel gezien is Alastor geïnspireerd door occulte thema’s.

De drie nummers op Black Magic kennen allemaal hetzelfde recept van logge, repetitieve riffs, waardoor je als luisteraar de muziek in wordt gezogen. Toch zijn er kleine nuances. Zo is Nothing to Fear met acht minuten het kortste (!) nummer, dat zich onderscheidt door een directe benadering. Bij Enemy en Black Magic neemt Alastor meer de tijd om de tracks op te bouwen. Op het einde van Black Magic wordt er meer de nadruk gelegd op de zang en zijn de riffs iets minder zwaar. Daardoor wordt de ep op een relatief lichtvoetige manier afgesloten.

Deze ep valt in één woord samen te vatten: kwaliteit. Zowel muzikaal als vocaal zit alles doordacht in elkaar. Origineel is het niet maar toch oogst Alastor ontzag met dit debuut. Fans van Windhand hebben er een favoriet bij. Wie Witchcult Today van Electric Wizard een interessant album vindt, kan hier zich mogelijk óók mee vermaken. Hopelijk laat de full-length niet te lang op zich wachten, want dit smaakt naar meer!

Releasedatum: 24-03-2017 | Label: Twin Earth Records | Website

01. Enemy
02. Nothing to Fear