Akoma – Revangels

Fijn debuut zonder eigen smoelwerk
74/100

Het female fronted metalgezelschap Akoma werd in 2004 opgericht in de Deense stad Silkeborg. Tot meer dan twee ep’tjes en een demo kwam het in de twaalf jaar daarna niet; maar daar komt vroeg in 2017 verandering in als de heren en dame eindelijk hun debuutplaat Revangels uitbrengen via Massacre Records.

Het subtiele doomy karakter van de muziek op de demo en twee ep’s die Akoma vóór deze langspeler uitbracht, is ingeruild voor een gepolijst en behoorlijk bombastisch geluid. Op Revangels doet Akoma daardoor nog het meest denken aan het meer symfonische werk van Leaves’ Eyes; en dat komt niet alleen door de gastbijdrage van Liv Kristine (ex-Theatre of Tragedy, ex-Leaves’ Eyes) op de titeltrack. Alexander Krull (Leaves’ Eyes en Atrocity, tevens de ex-man van Liv Kristine) tekende in de Duitse Mastersound Studios namelijk voor de productie van de plaat. Het artwork werd door een ander zwaargewicht binnen de scene verzorgd: Stefan Heilemann (die je zou kunnen kennen van onder andere Kamelot, Epica en – daar zijn ze weer! – Leaves’ Eyes) ontwierp de hoes.

Door de mainstream-productie is wel iets van het unieke karakter van de band verloren gegaan. Echt opvallen in het overvolle female fronted-wereldje doet de band dan ook niet (meer); fans van het genre kunnen deze cd echter blind aanschaffen want Revangels klinkt ‘gewoon’ bijzonder fijn, bovengemiddeld sterk en de songs kloppen als een spreekwoordelijke bus. De zojuist al aangehaalde titeltrack is direct ook de meest pakkende track van het hele album, al nestelen een aantal andere songs, Hands of Greed voorop, zich na verloop van tijd net zo stevig in je hersenpan. Female fronted bands kunnen gemaakt of gebroken worden door de prestaties van hun zangeres – ook dat zit bij Akoma wel snor. De zang van frontvrouw Tanja Bell is technisch prima, zij het soms een tikkeltje aan de scherpe kant. Ze alterneert tussen ‘klassieke’ operazang, inclusief de nodige uithalen, en een meer ingetogen zangstijl. Muzikaal bevat de plaat voldoende afwisseling, al was – bijvoorbeeld – een gruntje links of rechts welkom geweest; nu is het soms allemaal wel erg zoetsappig.

Met een speelduur van 39 minuten (exclusief de bonustrack) is de plaat behoorlijk aan de korte kant. Gelukkig voor de fans bevat het album nog een ‘extraatje’: een opnieuw opgenomen song van de ep The Other Side uit 2012. Deze song, Bittersweet Memories, is nét een tikje doomier en blijkt met zijn zes minuten meteen ook langer dan alle andere songs op Revangels. Vernieuwend of onderscheidend? Nee, dat is deze plaat nu niet bepaald te noemen. Vermakelijk en catchy? Ja, dat is ‘ie zeker! Revangels is een fijne debuutplaat van een veelbelovende band. Volgende keer graag iets meer eigen smoelwerk tonen en dan komt het helemaal goed met Akoma!

Releasedatum: 13-01-2017 | Label: Massacre Records | Website

01. Enticing Desire
02. Revangels