Air Raid – Across the Line

Energiek en overtuigend
85/100

Air Raid is in 2009 opgericht in het Zweedse Gothenburg. Getuige de vele bands die uit deze stad voortkomen, moet de bodem daar wel erg vruchtbaar zijn. De hoes van deze schijf verklapt al welke muziek we mogen verwachten: Air Raid speelt heavy metal met zowel een klassieke touch als een speedrandje. Een beetje vergelijkbaar met de landgenoten van Ambush en Enforcer, al gebruikt die laatste band wat meer speed-elementen. Met Across the Line legt Air Raid het derde album aan ons voor, drie jaar na het goed ontvangen Point of Impact. Ten opzichte van de voorgaande plaat krijgen de fans een nummertje meer, met in totaal negen tracks die bijna 40 minuten klokken.

Opener Hold the Flame maakt meteen duidelijk waar Air Raid voor staat. Stampende drums, melodieuze gitaren en de zang van Fredrik Werner die clean klinkt, behoudens een rauw randje. Werner, alweer de derde zanger, debuteert op deze schijf en blijkt een verbetering te zijn ten opzichte van de vorige man achter de microfoon.

Met Aiming for the Sky biedt de eerste knaller van het album zich aan, doorspekt met heerlijk galopperende riffs en dito zanglijnen. Brullen dus en luchtgitaar spelen. De hoogtepunten volgen elkaar daarna in rap tempo op; het is ongelofelijk hoe het kan dat deze jonge band al zo volwassen en overtuigend klinkt.

Air Raid komt misschien wel wat gelikt over, maar de manier waarop ze riffs, solo’s en pakkende zanglijnen aan elkaar weten te rijgen oogst respect. Alles klinkt heel natuurlijk, ongedwongen en lekker. Daarnaast zijn de nummers op een logische volgorde geplaatst. Cold as Ice is wat langzamer en het fenomenale instrumentale Entering the Zone Zero, dat meer als een verlengde solo klinkt, staat strategisch in het midden. Inspiratie wordt gehaald uit traditioneel materiaal zoals Dokken, maar ook uit de NWOBHM. Zo wordt bij de midtempo kraker Hell and Back stevig geknipoogd naar Saxon.

Fans van Air Raid kunnen dit album blind aanschaffen; de band lijkt zich wat meer op de gitaren te hebben georiënteerd, maar verder wijkt het vijftal geen millimeter af van het klassieke recept. Ook de kwaliteit is weer ruimschoots in orde. De productie houdt het midden tussen retro en modern en laat alle instrumenten goed tot uitdrukking komen. Een ander opvallend aspect is dat dit album geen moment monotoon overkomt. Er wordt gevarieerd in snelheid en door met details te schuiven; met solo’s en backing vocals worden net weer even wat andere accenten gelegd.

Across the Line kent geen absolute kraker zoals Night of the Axe, maar dat komt vooral doordat, ten opzichte van dat album, de mindere tracks toch goede nummers zijn geworden, waardoor de uitschieters ook minder opvallen. Elke liefhebber van traditionele heavy metal hoort Across the Line in zijn kastje te hebben staan.

Releasedatum: 29-09-2017 | Label: High Roller Records | Facebook

01. Hold the Flame
02. Line of Danger