Æra – Of Forsworn Vows (EP)

Atmo-black met potentie
77/100

Æra is IJslands voor ‘eer’ en een gloednieuw project dat in 2017 is opgericht. Æra bestaat uit Tzel, die de teksten schrijft en de screams verzorgt, en een Chileen die zich Ulf Kveldulfsson noemt en alle instrumenten en arrangementen voor zijn rekening neemt. De ep Of Forsworn Vows is het eerste wapenfeit van het duo die je terugneemt naar de jaren 90 en dan met name naar het geluid van Carpathian Forest en Emperor. Althans dat is wat het label, het Italiaanse De Tenebrarum Principio, ons wil doen geloven.

Of Forsworn Vows bevat drie nummers die in totaal twintig minuten duren. Stilistisch is het duidelijk 90’s atmo-black, maar dan wel van het soort dat geen kil of grimmig materiaal bevat. Ook is het zo dat naarmate de ep vordert de intensiteit gaandeweg afneemt, ten gunste van meer sfeer en melancholie.

Æra gebruikt de synths op een lekkere manier. Regelmatig doet het door de melancholische ondertonen denken aan het debuut van Empyrium. Dat geldt dan wel alleen voor de synths want de verstaanbare screams, die goed worden afgewisseld met instrumentale passages, maken het geheel beduidend anders. Vocaal is er helaas weinig variatie te vinden op Forsworn Vows. Op zich is dat niet storend voor een ep, maar voor een komende full-length is dit wél een potentiële valkuil. Muzikaal wordt het gaspedaal af en toe flink ingetrapt. Dat maakt deze mid-tempo black goed houdbaar. Toch heeft Æra op deze ep een minder extreem en meer sfeervol karakter. Ze houden zich niet bezig met tegendraadse ritmes, progressieve structuren of technische hoogstandjes; mede daardoor liggen de nummers direct goed in het gehoor. Dat geldt dan vooral voor de opener en de afsluiter. Het tweede nummer valt op deze schijf een beetje uit de toon, omdat de track minder goed in elkaar steekt. Het begint magistraal, maar ontaardt in een onsamenhangende song. Zo is er op het gebied van structuren nog wel wat te verbeteren. De andere twee nummers staan echter als een huis en zijn indrukwekkend.

Volgens berichten op hun Bandcamp is Æra bezig om een eerste full-length uit te brengen. Deze ep is een aangename kennismaking en maakt duidelijk dat het een band met potentie is. Emperor en Carpathian Forest zijn wellicht inspiratiebronnen van het duo, maar toch niet zoals het label ons wil doen geloven. Desondanks zijn het goede referentiepunten voor de muziek van Æra. Wellicht dat fans van Winterfylleth of cascadian metal zoals, Ash Borer, met Of Forsworn Vows eens een gokje kunnen wagen.

Releasedatum: 02-07-2017 | Label: De Tenebrarum Principio | Bandcamp

01. An Affirmation Of Forsworn Vows
02. Litany Of Iron I: Ancient Graves Of The Fallen – II: Rekindled Fires