Adagio – Life

Heerlijke plaat voor liefhebbers van symfonisch bombast!
85/100

Zeven lange jaren zijn inmiddels verstreken nadat Adagio’s laatste album Archangels in Black verscheen. Het symfonische album, waar veelvuldig klassieke elementen in zijn verwerkt, werd destijds enthousiast ontvangen door fans van Kamelot,  Epica en Yngwie Malmsteen. De Fransen vergaarden eveneens een flinke fanbase nadat er met Kamelot werd getoerd. Sindsdien hebben we een behoorlijke tijd kunnen broeden op de langverwachte opvolger van Archangels in Black en de verwachtingen zijn dan ook hooggespannen voor Life, een titel die een lichter tekstueel thema suggereert dan het oudere werk.

Life opent met een titeltrack die maar liefst negen minuten klokt. Het is een vrij rustig nummer dat een ballade zou kunnen zijn, ware het niet dat er zo nu en dan razendsnelle, virtuoze gitaarsolo’s doorheen gegooid worden. Een element waarin Adagio altijd al uitblonk: snarenplukker en frontman Stéphan Forté is immers een ware shredding-meester, die op zijn beurt veel naar Yngwie Malmsteen geluisterd lijkt te hebben. Het neo-klassieke gitaargeluid, in combinatie met de bombastische orkestraties en dramatische achtergrondzang, geven Adagio’s muziek een interessant karakter, waar steeds wat nieuws bij te ontdekken valt.

Dan Subrahmanya, een track die eruit springt door de filmische, bijna bedwelmende Perzische intro en de zware bas en drums die erop volgen. Een lekker stevig nummer, waarin veel ruimte is gereserveerd voor hun nieuwe zanger Kelly Sundown Carpenter (ook Civil War) om zijn kunsten te vertonen. Kelly heeft een zeer verhalende manier van zingen, bijna als in een musical, waarin hij veel experimenteert met intonatie, volume en screams. Ook een nieuwe en fijne toevoeging aan de band is violiste Mayline Gautié. Zij zorgt ervoor dat de klassieke, dramatische sound nergens verloren gaat.

Life is tekstueel gezien overwegend positiever en lichter dan zijn voorganger, maar verliest nergens de power en de klassieke elementen die Adagio zo kenmerken. De opbouw binnen de tracks is wel beter uitgedacht, waardoor er met veel muzikaal geweld naar een bombastisch hoogtepunt wordt toegewerkt. Daarnaast is er ook meer aandacht voor de basgitaar; luister maar eens naar die lekker duistere basloopjes op The Grand Spirit Voyage en Darkness Machine! De bezwerende, soms Perzische, soms Klezmer-achtige klanken, zorgen voor een fijne mysterieuze vibe die zich prima weet te vermengen met de symfonische bombast.

Het meeslepende Secluded Within Myself is theatraal en dramatisch en is wederom een goed voorbeeld van waar de band sterk in is. De neo-klassieke elementen sluiten mooi aan op de catchy zanglijnen en donkere ondertoon die zo nu en dan doorklinkt. Wat vooral leuk is aan dit nummer, zijn de groovy synths welke vernuftig overgaan in duistere symfonische passages.

Maar de echte uitblinker op Life is de ballade Trippin Away. Een gevoelig nummer dat opvalt door zijn sublieme eenvoud: de prachtige glamrock-vocalen (denk aan Don’t Know What You’ve Got ‘Till It’s Gone van Cinderella) worden voor een groot gedeelte alleen bijgestaan door klassieke toetsen en de viool, waarna uiteindelijk de uitbarsting volgt in de vorm van een prachtige, jankende gitaarsolo… Fantastisch!

Adagio is er wederom in geslaagd om de aandacht vast te houden en weet dit te bewerkstelligen met behulp van de vele lagen en verschillende elementen die in de muziek zijn verwerkt, waardoor er steeds wat nieuws valt te ontdekken. Keerzijde van dit aspect is echter wel dat het vingervlugge gitaarwerk en de vele arpeggio’s je om de oren vliegen en soms simpelweg een beetje too much zijn. Gelukkig weet de band dit meestal wel recht te trekken door de rustmomentjes in hun bombastische muziek. Life zet de traditie van het oudere werk voort, maar is wel anders door de viool en wisseling van de wacht op de vocalen. Een heerlijke plaat voor liefhebbers van symfonisch bombast.

Releasedatum: 26-07-2017 | Label: Zeta Nemesis Records | Website

01. Life
02. The Ladder