Abhorrence – Totally Vulgar: Live at Tuska Open Air 2013 (Live)

Nostalgische live-terugblik op de begindagen van een cultband
70/100

Volgens Metal-Archives zijn er ten minste negen bands (geweest) die zich ‘Abhorrence’ noem(d)en. Daarvan zijn er anno 2017 nog maar twee actief, één uit Slowakije (metalcore/death metal) en het onderwerp (of lijdend voorwerp?) van deze recensie: Abhorrence uit Helsinki. De Finse old school death metal-brigade werd oorspronkelijk opgericht in 1989, om er na ruim een jaar alweer de brui aan te geven. Het was echter wel een vruchtbare periode voor de band, die sinds 2012 (na een break van ruim 20 jaar!) weer tekenen van leven vertoont, met een tournee in 2017 als voorlopig hoogtepunt. Om vast in de stemming te komen, brengt Svart Records nu een live-registratie van het exclusieve reünieconcert uit 2013 op de markt.

De titel van deze release, Totally Vulgar: Live at Tuska Open Air 2013, spreekt dan ook boekdelen. Het album bevat het complete comeback-concert dat Abhorrence in de zomer van 2013 gaf tijdens het Finse Tuska Open Air-festival. Door de opnamekwaliteit, het gebrek aan publieksgeluid tussen de songs door én de strakheid waarmee de Finse heren staan te spelen, zou je bijna vergeten dat we hier met een live-opname te maken hebben. De smerige en rauwe vibe die we kennen van de studio-recordings van Abhorrence – voor uw en ons gemak is de complete discografie verkrijgbaar op het compilatie-album Completely Vulgar uit 2012 – zijn ook op Totally Vulgar ruimschoots aanwezig, waardoor de release een uitgesproken en bijzonder smakelijke underground-vibe heeft.

Abhorrence is (buiten Finland) toch vooral berucht omdat de ‘nieuwe’ band van gitarist Tomi Koivusaari (inderdaad: Amorphis) al vanaf de oprichting in 1990 met regelmaat de Abhorrence-cover Vulgar Necrolatry opneemt in hun set. Ook de rest van het stokoude, heerlijk rammelende death metal-materiaal mag echter gehoord worden en hoewel de verschillende composities inmiddels bijzonder ouderwets klinken, heeft de muzikale viezigheid de tand des tijds toch opvallend goed doorstaan. De setlist bestaat uit zo ongeveer alle nummers die de band rond 1990 bij elkaar schreef. Het lekkerste is daarbij voor het laatst bewaard: afgesloten wordt met het al eerder genoemde ‘hitje’ (met dank aan Amorphis) Vulgar Necrolatry, in al zijn rauwe schoonheid, waarna de live-opname van slechts 35 minuten abrupt tot een einde komt.

Totally Vulgar: Live at Tuska Open Air 2013 is – ondanks het totale gebrek aan verrassing, aangezien het materiaal meer dan 25 jaar oud is – bovenal een leuk hebbeding voor nostalgische fans van mid tempo ‘oldskool’ death metal én een waardige ode aan de begindagen van deze Finse cultband, alsmede een afsluiting van dat verleden. In de bijgeleverde promo-tekst wordt tussen de regels namelijk al aangekondigd dat Abhorrence zich vanaf nu gaat focussen op de toekomst, en dat kan maar één ding betekenen: nieuw materiaal. Wij zijn benieuwd!

Releasedatum: 10-02-2017 | Label: Svart Records | Website

01. Intro – The Cult
02. Pestilential Mists