A Light Within – Epilogue (EP)

Alternatieve radiovriendelijke post-metal
74/100

A Light Within is een post-metal band uit Kansas, Verenigde Staten. Ze maken alternatieve post-metal; dat is dus weer net iets anders dan wat we normaliter in het subgenre voorgeschoteld krijgen. De heren staan niet in de befaamde metal-encyclopedie,maar afgaande op hun bandcamp-pagina hebben ze reeds twee ep’s uitgebracht en is Epilogue de derde in de rij. Op deze ep staan vier nummers die ruim 21 minuten speeltijd opleveren.

Het is een druilerige dag wanneer ik Epilogue voor het eerst op zet, opener Shells start eveneens met het geluid van regen. Dat treft. Vervolgens worden er zware gitaaraanslagen ingezet. Niet echt een melodie, het zijn meer losse akkoorden die langzaam wegebben. Daaroverheen wordt gezongen met een stemgeluid welke typerend is voor de meer Amerikaanse manier van alternatieve metal. Het nummer bouwt niet echt op en kent dus ook geen enkele spanningsboog. Vermoedelijk is dit liedje meer als intro voor de drie overige tracks bedoeld; het imponeert in ieder geval niet.

De overige drie nummers tappen gelukkig uit een ander vaatje en gaan vliegensvlug voorbij. Chemical Drive heeft veel semi-akoestische klanken die voor een dromerige sfeer zorgen. De cleane zang ligt direct goed in gehoor. In het refrein worden de gitaren wat meer aangezet, maar het blijft gepolijst en radiovriendelijk. Het tempo ligt overigens laag. Datzelfde recept wordt eigenlijk op de volgende twee nummers ook gevolgd, al is er qua vocalen net wat meer afwisseling te horen. Af en toe zijn er bijvoorbeeld Muse-momentjes te horen. Op de laatste track klinkt ook wat melancholie door in de muziek. Heerlijke stevige post-metal met een tikkie zoete nasmaak.

De productie is vrij transparant, waarbij de zang wel wat naar achteren is geplaatst. Blijkbaar hebben de heren nog geen platenmaatschappij weten te strikken want Epilogue wordt in eigen beheer uitgegeven. Je zou zeggen dat deze ep een prima visitekaartje is om daar verandering in te brengen.

Na ruim 21 minuten is het alweer tijd om de balans op te maken. Zonder in superlatieven te vervallen is dit een hele aangename kennismaking met A Light Within. Uiteraard wel een kennismaking met een waarschuwing. Als je vindt dat metal rauw, zwaar of niet radiovriendelijk hoort te klinken haal je dit niet in huis. Toch valt voor anderen veel plezier aan dit licht verteerbare tussendoortje te beleven. Met name als achtergrondmuziek is dit bijzonder aangenaam. Door de Amerikaanse en alternatieve klanken is het in de post-metal weer net een klein beetje onderscheidend. Deze 4 interessante tracks doen hunkeren naar een volwaardig album. Dat zal ongetwijfeld ook de bedoeling zijn geweest van deze ep. Missie geslaagd dus voor A Light Within.

Releasedatum: 02-02-2018 | Label: Eigen beheer | Facebook

01. Shells
02. Chemical Drive