42 Decibel – Overloaded

AC/DC-kloon komt sterk terug
80/100

42 Decibel. Intrigerende naam voor een band die met hard rock uit de hoek wil komen. 42 decibel is namelijk ook het geluidsniveau van een stille woonwijk of een zo goed als verlaten kantoor. Hoe dan ook, deze band brengt ons met hun nieuwe album Overloaded terug in de tijd, met een stukje onvervalste Australian (boogie) rock. Een muziekstijl die mede de basis heeft gevormd voor de heavy metal zoals we die vandaag de dag met veel plezier beluisteren. Natuurlijk is AC/DC de bekendste naam, maar ook Rose Tattoo mag als één van de vaandeldragers worden beschouwd.

Zo’n veertig jaar na de start van genoemde bands komt 42 Decibel dus met Overloaded. De titel is gekozen omdat de heren hun instrumenten tot het uiterste wilden gebruiken. Vandaar ook de voorkant met de VU-meter die direct een nostalgisch gevoel opwekt. Overloaded is, na Hard Rock ‘N Roll en Rolling in Town, het derde album van deze Argentijnse band. De eerste twee platen zijn prima ontvangen en de vraag is natuurlijk of ze deze lijn voort kunnen zetten.

Tijdens de opener Whiskey Joint wordt al direct duidelijk dat 42 Decibel zijn stijl trouw is gebleven. Heerlijk bluesy gitaarlijnen, stuwende drums en de zang van frontman Junior Figuera die klinkt als Bon Scott in zijn beste jaren. Het album gaat verder met Dangerous Mess dat start met rustige maar pakkende AC/DC-gitaarlijnen, terwijl er in het refrein een versnelling zit. Een heerlijke rocker. Roadkiller is een fantastische track die eigenlijk meer blues dan rock is en waar ook een lekkere solo in zit verwerkt. Ook Double Itch Blues ligt in lijn met die track. Er zijn echter ook uptempo rocknummers zoals Hot Shot en Canon Foddler, welke makkelijk overtuigen. Als de laatste toon van Canon Foddler voorbij is, resteert er toch een indrukwekkend gevoel. 42 Decibel heeft het toch weer geflikt!

De conclusie is dan ook dat iedereen die Rose Tattoo of het AC/DC uit de tijd van Bon Scott een warm hart toedraagt dit album in huis móét halen. Ook andere fans die rock met een flinke dosis blues lusten kunnen hier toeslaan. Het album staat bol van de kwaliteit en bevat geen opvullers. Ook de andere, niet genoemde, tracks zijn het luisteren namelijk meer dan waard en het geheel voelt dan ook als een heerlijk nostalgische rock-trip. Natuurlijk is 42 Decibel niet origineel, maar zo lang het albums als Overloaded uitbrengt is ze dat direct vergeven.

Releasedatum: 23-06-2017 | Label: Steamhammer/SPV | Facebook

01. Whiskey Joint
02. Dangerous Mess