Zhrine – Unortheta

Subtiel maar toch lomp
78/100

IJsland blijft een apart land. Er lijkt een oneindige stroom aan bands op te staan op dit eilandje, waarvan de totale bevolking ongeveer zoveel zielen telt als de stad Utrecht. De jonge muzikanten van Zhrine zijn de volgende in een lange rij talentvolle metalbands uit Reykjavik. De heren debuteren met Unortheta bij het gerenommeerde platenlabel Season of Mist. Zhrine bestaat in de huidige vorm dan misschien pas sinds 2014, voor die tijd waren deze muzikanten zeven jaar actief als Gone Postal. De vrij simpele death metal van toen werd ingeruild voor een complexer en gelaagder geluid – een koerswijziging waarvan dit album het eerste tastbare bewijs is.

Unortheta is een broeierige plaat met een hoge replay-waarde geworden. Het fundament van de muziek is trage extreme metal, aangevuld met weelderige post-metaldraperieën. Het album klinkt bijzonder organisch, dankzij of juist ondanks de soms wat doffe productie. Ook de songwriting – en dan met name de manier waarop verschillende elementen in het grotere geheel worden ingepast – verdient een pluim. Voortkabbelende passages worden bij tijd en wijlen bruut verstoord door bikkelharde machinegeweerdrumsalvo’s, om even later te versterven in een eigenwijze post-achtige gitaarrif. Net als het ingetogen spel dreigt te gaan vervelen, herhaalt het trucje zich. Zhrine slaagt erin om muzikale lompheid en -subtiliteit goed met elkaar in balans te brengen en te houden. De plaat heeft een heerlijke vibe, die tussen bozig en depressief invalt, overigens zonder dat de “sfeer” er te dik opligt of geforceerd klinkt.

De diepe maar ietwat vlakke (death metal-)gutturalen geven de muziek de nodige punch, terwijl de wat hogere shrieks voor de broodnodige afwisseling in het vocale departement zorgen. Unortheta klinkt erg volwassen voor een debuutplaat, en hoewel er naast flinke hoeveelheden “killer” materiaal ook af en toe wel wat “filler” op deze schijf valt te bespeuren – bij een song als The Syringe Dance had flink bezuinigd kunnen worden op de ellenlange ambiente outro, bijvoorbeeld – is dit een werkstuk om trots op te zijn. Zhrine toont aan een lekker eigenwijs bandje te zijn – daar houden wij wel van. Bovendien tonen de jonge IJslanders dat ze verder durven te denken dan vaste patronen en stompzinnige hokjes. Als het de band nu nog lukt om ons een volgende keer de hele speelduur lang op het puntje van onze stoel te houden, kan dit zomaar een grote naam in de underground worden. Misschien is Zhrine iets voor een toekomstige editie van Roadburn…?

Releasedatum: 08-04-2016 | Label: Season of Mist | Facebook

01. Utopian Warfare
02. Spewing Gloom