Winterhorde – Maestro

Bombast en black metal: een gouden combinatie
80/100

Winterhorde zou makkelijk de zoveelste standaard black metalband kunnen zijn. Gelukkig is het dat niet. Hoezo dan? Het begint al bij het land van herkomst: deze melodische band komt namelijk uit Israël. Zes jaar na voorganger Underwatermoon komt het zevental nu eindelijk met het nieuwste werk: Maestro.

Een sfeervolle, onheilspellende piano-intro zet de toon voor het album. Het begint allemaal erg rustig, ook wanneer de viool het eerste ‘echte’ nummer Antipath inluidt. We hoeven echter niet lang te wachten totdat er een bombastisch, groots geluid door de speakers schalt. Black metal met flink wat melodie, dik aangezet met een flinke laag toetsen. Wie verwacht dat het bombastische geweld aanhoudt komt bedrogen uit, want als de zang begint zakt de muziek naar de achtergrond en horen we… clean vocals? Veel tijd om erover na te denken is er niet, want het nummer gaat genadeloos verder.

Het is deze eclectische diversiteit die het album kenmerkt. Typische, rauwe black metalgrunts, cleane zang en zelfs vrouwelijke vocals op het nummer They Came With Eyes of Fire; niets lijkt te gek. Het hoogtepunt van het album is het lange The Heart of a Coryphee, waarvoor alles uit de kast wordt gehaald. Wat opvalt is de uitstekende mix; ondanks de bombastische aard van de muziek voelt het niet alsof er instrumenten wegvallen of weggedrukt worden. Ook de wisselwerking tussen verschillende vocale technieken steekt prima in elkaar. De plaat voelt haast theatraal aan, iets dat extra wordt aangezet door de sterke cleane zang.

Hoewel de muziek zich prima staande houdt, zijn er toch ook een aantal kanttekeningen te plaatsen. Zo duren zowel de nummers als het album in z’n geheel vrij lang; Maestro klokt een uur en vijf minuten en hoewel de nummers ‘maar’ zes of zeven minuten duren, voelen ze veel langer aan. Desondanks heeft Winterhorde met Maestro prima werk afgeleverd. Voor fans van theatrale, melodische black, met een hoofdrol voor cleane zang en melodie, zeker een aanrader!

Releasedatum: 20-05-2016 | Label: ViciSolum Productions | Website

01. That Night in Prague
02. Antipath