Winterfylleth – The Dark Hereafter

Nieuw maar toch direct vertrouwd
88/100

In hun specifieke niche is Winterfylleth een naam die respect afdwingt. Hoewel de band nog geen tien jaar bestaat, zijn de Britse black metallers anno 2016 toegekomen aan hun vijfde album, met de titel The Dark Hereafter. De vier voorgangers waren zonder uitzondering erg sterk en dat belooft veel voor deze nieuwste release.

Veel is er niet veranderd onder de bleke Engelse najaarszon, zo blijkt al snel. De lijn van voorgaand studiowerk wordt zonder haperingen doorgezet, al is niet alles aan The Dark Hereafter spiksplinternieuw. Song nummer twee, Pariah’s Path, was eerder al beschikbaar als bonus track op het vorige album The Divination Of Antiquity uit 2014. Ook het afsluitende nummer Led Astray in the Forest Dark doet ons onze oren spitsen van herkenning. Dit blijkt namelijk een – overigens zeer geslaagde – cover van Ulver-klassieker Capitel I: I Troldskog Faren Vild (‘Lost in a Forest of Trolls’) van het album Bergtatt te zijn, maar dan wel onder een afwijkende titel.

wf3001161305

De heidense black metal zoals Winterfylleth het al jaren maakt, met veel nadruk op de natuur en het eigen erfgoed, smaakt ook deze keer prima. Veelzijdigheid en afwisseling staan hoog in het vaandel; met name de langste song van de plaat, het langzame epos Green Cathedral, valt in dat opzicht (mede door de bijna Falkenbachiaanse whooo-whooo-zang) op. Toch klinken nummers als de opgefokte opener (en titeltrack) The Dark Hereafter of het lekkere Ensigns to Victory direct vertrouwd en honderd procent als Winterfylleth. Ook nadat de cd meerdere rondjes achter elkaar heeft gedraaid, verveelt de muziek nog altijd niet, en daarmee scoort de band flink wat bonuspunten.

Melancholie, verlangen naar vroeger en respect voor de eigen wortels en geschiedenis; het is niet vreemd om dergelijke waarden te ontwaren op dit album dat tevens een ode brengt aan de natuur. Beelden van mistige bossen, dichte wouden langs snelstromende rivieren en besneeuwde bergtoppen dienen zich als vanzelf aan tijdens de dikke veertig minuten die The Dark Hereafter duurt. Hoewel we de gehanteerde formule inmiddels kunnen dromen, kan ook Winterfylleth-album nummer vijf de boeken in als een fijn potje ambachtelijke (atmospheric) black metal van het soort waar wij maar heel moeilijk genoeg van kunnen krijgen. Heerlijk!

Releasedatum: 30-09-2016 | Label: Candlelight Records/Spinefarm Records | Website

01. The Dark Hereafter
02. Pariah’s Path