We Saw Worlds Collide – Apeiron

Grootmacht in hardcore in aantocht
80/100

De sneltrein die We Saw Worlds Collide heet dendert nog altijd in volle vaart verder. Stilzitten is geen optie voor deze vijf jongemannen uit het Zuid-Duitse Augsburg. Sinds de oprichting in 2012 hebben ze al twee albums én een uitstekende cover van Aurora op zak. 2017 moet voor We Saw Worlds Collide het beste jaar worden in hun nog prille loopbaan. Met Apeiron als een uitermate geschikte aanloop.

We Saw Worlds Collide probeert zich met een zeer moderne interpretatie van post-hardcore te onderscheiden van andere bands. Daarin slaagden de Duitsers zonder meer, met hun titelloze debuutalbum vol geslaagde tempowisselingen, groots opgeblazen refreinen en met een onvermoeibare zanger die moeiteloos schakelt tussen vlijmscherpe screams en loepzuivere clean vocals. Op hun tweede worp Apeiron trekken de Duitsers deze lijn door. Opener Chaos is, zoals de titel al impliceert, één grote chaotische track, in de positieve zin van het woord. Op het ene moment schreeuwt frontman Markus zijn longen kapot, op het andere moment brengt hij ons in Arabische sferen met zijn gezang, wat vervolgens uitmondt in een onweerstaanbaar lekker refrein.

Op Awakening houden de Duitsers dit hoge niveau vast. De logge, zware (maar ook melodieuze) gitaren nestelen zich in je hoofd en de aanzwellende bass en drums geven je de onweerstaanbare drang om lekker mee te headbangen. Tussendoor spuugt Markus de ene vette lyric na de ander in je gezicht, alsof je pal naast hem staat in de opnamestudio. Op The Beginning trappen de Duitsers op de rem en geven ze de vocalist de gelegenheid om te schitteren. Zijn clean vocals zijn net zo indrukwekkend als zijn lompe stemgeluid; in dat opzicht doet hij ons denken aan Slipknot/Stone Sour-zanger Corey Taylor. Of hij eenzelfde onvermoeibare entertainer is moet nog blijken op het moment dat We Saw Worlds Collide de Europese velden (lees: buiten Duitsland) onveilig gaat maken.

Het getalenteerde vijftal heeft in ieder geval genoeg nummers om de luisteraar een uur lang mee te kunnen boeien. Natuurlijk; het is niet allemaal even nieuw of innovatief wat ze ons hier voorschotelen, maar dat mag de pret niet drukken: Apeiron is een uitstekende opvolger van het titelloze debuut en zit vol spectaculaire knallers, met het lange, uitgesponnen Predestination als onbetwist hoogtepunt. We Saw Worlds Collide had Apeiron op geen beter denkbare manier kunnen afsluiten. Wát een nummer. Wát een album. Wát een talenten.

Releasedatum: 16-12-2016 | Label: Monster Tapes | Website

Tracklist
01. Chaos