Wardruna – Runaljod: Ragnarok

Apotheose van een driedelige dagdroom
88/100

Zo af en toe treden wij van Ragherrie graag buiten de gebaande (metal)paden. We recenseren dan punk, rock of obscure ambient muziek. Of, zoals in het geval van het Noorse Wardruna, onvervalste neofolk. Met het nieuwe album Runaljod: Ragnarok is de Runaljod-albumtrilogie, waarmee in 2009 begonnen werd, compleet.

Hoewel ook dit derde album in de verste verte geen metal is, staat Wardruna opvallend genoeg wél op Metal-Archives. De band rond Einar ‘Kvitrafn’ Selvik ontleent de bulk van haar metal-credibiliteit aan het feit dat de bandbaas vroeger als drummer actief was in bands als Gorgoroth, Sahg en Bak de Syv Fjell. Daarnaast was ook black metal-boegbeeld Kristian ‘Gaahl’ Espedal (ex-Gorgoroth, ex-God Seed) in het verleden betrokken bij Wardruna, als vocalist. Met de mannen van Enslaved werd bovendien het Skuggsjá-project opgezet, een mengelmoes van progressieve black metal en neofolk, ter ere van de 200e verjaardag van de Noorse constitutie. De meeste mainstream-bekendheid ontleent de neofolk-groep echter aan het feit dat muziek van de Runaljod-albums werd gebruikt als soundtrack voor de televisie-serie ‘Vikings’.

wardruna_2016_espen_winther_01_bw

Runaljod: Ragnarok is een waardige afsluiter van de magistrale Runaljod-trilogie. Hoewel deze rustige, zwaar op ambiance leunende muziek niet besteed zal zijn aan het gros der metalliefhebbers, doet dat niets af aan de kwaliteit en pure magie van deze bezwerende plaat. Er is bedroevend weinig van de muzikale tradities uit het pre-christelijke Europa bewaard gebleven. Wardruna probeert dat hiaat in de geschiedenis op te vullen met hun neo-traditionele aanpak. Selvik en consorten maken ook deze keer gebruik van authentieke instrumenten – vaak door de bandbaas zelf gebouwd – wat de geloofwaardigheid van de composities en sound ten goede komt. Veel is er niet veranderd als we de nieuwe plaat afzetten tegen zijn voorgangers. Net als op de twee oudere Wardruna-albums, is de muziek op Runaljod: Ragnarok bijzonder bezwerend, wat vooral wordt veroorzaakt door de smaakvolle percussie. Het verschil met de voorgaande twee albums zit hem puur in de nuances; zo is de productie deze maal warmer, helderder en dynamischer. Ook is er op Runaljod: Ragnarok een opvallend grote rol voor koperen blaashoorns en kinderzang. De verschillende songs voelen als rituelen, die de luisteraar betoveren en meevoeren naar lang vervlogen tijden.

Wardruna neemt de tijd om de songs zich te laten ontspinnen. Er wordt veelvuldig gebruik gemaakt van ambient-achtige soundscapes en zich herhalende muzikale thema’s. Door het rustige karakter van de muziek zal een fikse groep mensen de plaat afdoen als saai – waarmee ze Wardruna gruwelijk tekort doen. De Runaljod-trilogie is de majestueuze soundtrack van een heerlijke heidense dagdroom, met dit nieuwste album als apotheose.

Releasedatum: 21-10-2016 | Label: Membran | Website

01. Tyr
02. UruR