Volturyon – Cleansed By Carnage

Joehoe Netherlands Deathfest, kom eens luisteren!
80/100

Bloed, afgezaagde ledematen, een kettingzaag en een vlammend bandlogo: al kijkende naar het artwork was je waarschijnlijk zelf al tot de conclusie gekomen dat het Zweedse Volturyon death metal een vurig warm hart toedraagt.

Cleansed by Carnage is de naam van de nieuwste telg, die de in 2011 uitgebrachte spruit Coordinated Mutilation aanvult in deze bloederige familie-uitbreiding. Volturyon beroept zich op deze tien tracks tellende plaat op een potje moderne Zweedse death metal. De mosterd wordt o.a. gehaald bij Zweedse collega’s als Vomitory en Bloodbath, maar ook flarden Cannibal Corpse vallen in meer of mindere mate uit de muzikale kluwen te ontwarren.

Dat de band er geen doekjes om windt bewezen het artwork en de albumtitel reeds. Tracks als Pile Of Human, To Starve You en The Capital Of Perverse Punishment zullen je daarnaast ook niet snel vanaf een gemiddeld metalcore of power metal album tegemoet grijnzen: het genre zit de heren duidelijk in het bloed. Ook Hinterkaifeck herbergt een duister thema. Al krabbend op mijn kale bolletje (na een vergeefse zoekopdracht op Google Translate) leerde Wikipedia mij dat Hinterkaifeck een Duitse boerderij betrof waar in 1922 een zesvoudige (tot op heden onopgeloste) moord heeft plaatsgevonden. Het moordwapen, een houweel, prijkt al op onderstaande cover van de single Hinterkaifeck, die ongeveer een maand geleden het levenslicht zag.

De plaat trapt zonder blikken of blozen af met het eerdergenoemde Pile Of Human. Frontman Alexander Högbom komt al schreeuwend het album binnengestormd, vergezeld door diens gitaar-zagende en drum-martelende collega’s. Een intense start, die wordt afgewisseld met groovende passages in combinatie met snerende gitaren die de nummers van karakter voorzien. En dat op een ietwat zelfde manier zoals Bloodbath dat ook deed ten tijde van The Fathomless Mastery in 2008, toevallig ook het jaar waarin Volturyon diens helse vertoning voor het eerst liet zien via debuutplaat Blood Cure.

Death metal is niet alleen maar rammen en kijken waar het schip strandt; de muziek heeft ondanks haar donkere karakter wel degelijk een ziel. Wanneer deze eenmaal getoond wordt, is het in muzikaal opzicht smullen geblazen. En het mooie is: bijna elk nummer op Cleansed by Carnage heeft een herkenbaar, terugkerend element waardoor het album niet oogt als een passerende bus vol Japanners.

Met de afsluitende cover Pleasure Of Molestation wordt uiteindelijk nog een ode gebracht aan de Zweedse pioniers van Hypocrisy, toen deze nog niet de melodische kant van het death metalpad waren opgewandeld (anno 1993).

Cleansed by Carnage is een krachtige plaat geworden dat met gemak de death metal APK-keuring doorstaat, zonder ook maar één vinkje te missen op de checklist van de dienstdoende keurder. Toegegeven: het is natuurlijk al vele malen vaker gedaan, maar dat mag de pret niet drukken. De band verzinkt niet in eindeloos geram en gebeuk, maar maakt er gedurende drie kwartier een groovend en snerend feestje van. Wellicht iets voor Netherlands Deathfest 2017?

Releasedatum: 02-09-2016 | Label: ViciSolum Records | Facebook

01. Pile of Human
02. To Starve You