Veil of Delusions – Echoes of Dawn

Op reis naar een fantasywereld
73/100

Na vijf jaar bestaan te hebben als Desolace Divine heeft het uit Oss afkomstige collectief haar naam veranderd in Veil of Delusions. Slechts een jaar later is hun debuutalbum Echoes of Dawn uitgekomen, waarvan we tijdens de Femme-battle al een voorproefje kregen. Melodische powermetal met vrouwelijke zang wordt gecombineerd met death metal-achtig gitaarwerk en grunts. Het album heeft een duidelijke fantasyvibe en neemt je mee op reis door een land vol emoties en mythes.

De plaat moet een paar keer geluisterd worden voordat zijn potentieel naar voren komt. Op het eerste gehoor lijkt Echoes of Dawn wat eentonig; wanneer je beter gaat luisteren hoor je dat het toch best een goed album is, zeker voor een debuut. Het is wel jammer dat de vocalen van zangeres Zoë Tilly soms een tikkeltje eentonig zijn; gelukkig komen er nog venijnige grunts tussendoor die zorgen voor een mooi contrast. Stampende drums en vele gitaarriffs zorgen ervoor dat veel metalfans de plaat zullen waarderen.

Met het intro wordt al gelijk duidelijk dat Echoes of Dawn over een fantasywereld gaat, het begint met een onheilspellende melodie, gevolgd met een speech over het vechten van een oorlog. De titel van de tweede track, War Begins, is toepasselijk; de snelle drums en krachtige grunts doen je denken aan twee legers die met elkaar in gevecht gaan. Het nummer dat het meest blijft hangen is singeltje The Chase; met lekker gitaarwerk, een mooie solo, een catchy zanglijntje en gegrunt refrein blijkt dit nummer een schot in de roos.

Echoes of dawn is een geslaagd en degelijk debuut. Voor een in eigen beheer opgenomen album klinkt de plaat prima, met een glansrol voor het lekkere, bijna melodeath achtige gitaarwerk. De grunts zorgen voor de nodige afwisseling met de dromerige vrouwenzang. Veil of Delusions timmert ook live flink aan de weg en zal dus in de komende jaren alleen maar groeien. Op basis van dit debuut kunnen we concluderen dat er meer dan voldoende potentie aanwezig is.

Releasedatum: 16-09-2016 | Label: Eigen Beheer | Website

01. Echoes of Dawn
02. War Begins