Urfaust – Empty Space Meditation

Kwantiteit en kwaliteit gaan prima samen
71/100

Urfaust zit niet stil, dat is een ding wat zeker is. Alleen al in 2016 is er, naast dit recent verschenen werkje Empty Space Meditation ook al een split en een single uitgebracht. Ook in de jaren ervoor laat de band zien dat ze erg productief zijn. Het Nederlandse duo laat er dus geen gras over groeien, maar komt dit de muziek ook ten goede?

De black metal van Urfaust is in de essentie vrij standaard. We kennen het allemaal wel; blastbeats, hoge, krijsende vocalen en vaak repetitieve tremelo riffs. Bij Urfaust is dit niet anders, ware het niet dat hier ook nog een flinke laag keyboard overheen gegooid wordt, wat voor haast ambient-achtige passages zorgt tijdens de nummers. Ook als het nummer in volle gang is, en er volop gekrijst en gerammeld wordt, is de keyboard een prominent onderdeel van het geluid. In samenspel met de cleane vocalen zorgt dit voor een prettig, afwisselend geluid waardoor de luisteraar geboeid blijft.

Het album zelf is opgebouwd uit 6 nummers, toepasselijk getiteld van Meditatum I tot Meditatum VI. Het eerste nummer is een hoop sfeergeluid welke de toon zet voor de rest van het album. De vraag rijst alleen of 5 minuten niet teveel van het goede is voor een intro. Net als je wegdroomt op deze geluiden knalt Meditatum II erin en zijn we los met dik veertig minuten black metal.

Het is echter niet altijd vol gas wat Urfaust hier laat horen. Met Meditatum III tonen zij bijvoorbeeld aan dat ze ook prima uit de voeten kunnen met mid-tempo materiaal, wat log, zwaar en duister aandoet.

Al met al heeft Urfaust met Empty Space Meditation een oerdegelijke plaat afgeleverd. Toegegeven, het is niet altijd even bijzonder, maar de toevoeging van de ambient sound en de cleane vocalen vormen een welkome afwisseling ten opzichte van het zwart geblakerde geweld. Qua kwaliteit laat de band zien dat kwaliteit en kwantiteit prima samen kunnen gaan. Lekker plaatje voor de liefhebber!

Releasedatum: 28-10-2016 | Label: Ván Records | Facebook

01. Meditatum I
02. Meditatum II