Toxicrose – Total Tranquility

Alles behalve rust en vrede!
72/100

Het was de laatste tijd erg stil rondom de vierkoppige, uit Linköping afkomstige glam metalband Toxicrose. Het viertal ontstond in 2010 en bracht twee jaar later hun eerste, verrassend goed ontvangen ep uit met dezelfde naam. Een jaar later, in 2013, kregen we de single Don’t Hide In The Dark te horen, waarna twee jaar radiostilte volgde. De band speelde een aantal gigs in Zweden en Finland, maar daar bleef het ook bij: de langverwachte full-length bleef achterwege. Nu, zes jaar later na het ontstaan van de groep, is het toch echt zo. Het eerste studio-album van de Zweedse rockers is hier!

Muzikaal gezien is Toxicrose erg moeilijk te plaatsten. Daar waar hun look rechtstreeks van Black Veil Brides lijkt overgenomen, (die de ‘tight studded leather-look weer van Mötley Crüe hebben gejat), is hun sound een unieke mix van veel stijlen. Hoge, schreeuwerige vocals (The Silent End Of Me), bombastische synthesizers (World Of Confusion) en zwaar gitaarwerk vol ‘galloping’ (Sinner), zorgen ervoor dat dit album niet het typische glam metalgeluid bevat. Ook aan een flinke dosis melodische leads en solo’s (Clarity), gang vocals (Reckless Society) en dramatische lyrics (The Silent End Of Me) ontbreekt het op deze plaat niet. Met Because Of You zet de groep zelfs hun eerste powerballad neer, die met teksten zoals ‘With you I feel alive’ helaas wel érg cheesy wordt.

De track We All Fall Down is de eerste single van deze plaat, en werd voorzien van een videoclip. Het album sluit af met de acht minuten durende title track Total Tranquility. Het overall geluid op dit album klinkt behoorlijk overtuigend, en het is overduidelijk dat de leden hun instrumenten goed beheersen. De sound is zoals eerder gezegd melodischer en technischer dan je van de zoveelste glam rockband uit Zweden gewend bent, en dat onderscheidt Toxicrose van hun collega’s. Total Tranquility is een aanrader voor fans van Crashdiet, Fatal Smile en Black Veil Brides.

Releasedatum: 16-05-2016 | Label: City Of Lights Records | Website

01. World Of Confusion
02. Silent End Of Me