Teethgrinder – Nihilism

Eigenzinnige grindcore
88/100

Het gaat Teethgrinder voor de wind. Het viertal werd in een klap tot in de grindtegel-eredivisie gekatapulteerd met hun uitstekende album Misanthropy. Een schijfje dat een smerige catchy mix van grindcore, black metal, hardcore en sludge liet horen, met een intensiteit die we niet gewend zijn in het nuchtere Nederland. Dit zijn Amerikaanse praktijken, toch zeker niet uit het keurige Zwolle? Toch wel! De verwachtingen zijn dan ook hooggespannen voor de tweede worp, subtiel geheten: Nihilism.

Met zo’n titel zal er wel geen easy-listening opstaan zeker? Dat klopt. Een plaat die begint met ruisende feedback zal niet snel makkelijk verteerbaar zijn. Teethgrinder begint echter gemakkelijk, voor de oren althans, met dreigende riffs en drums, die uitmonden in een groovend beest, waar de getergde vocalen van Jonathan Edwards pijnlijk overheen gekrijst worden. Het is een duister sfeertje en dat wordt er niet beter op wanneer op The Soil Thirsts For Blood de grindfurie pas écht losbarst. Elk gaatje wordt dichtgemetseld met geluid bestaand uit krijszang, gedubbeld met diepe gutturals waar nodig, gitaar en bass, in een orkaan van distortion. Vanaf dan is het feest. De stijl van Teethgrinder is geen pure grindcore, maar ook black metal en hardcore krijgen ruimte. Zo pakt men op Isolation een stevige moshgroove op, die sterk contrasteert met de rauwe blastbeats. Het nummer eindigt zelfs met samples en sinistere gitaarnoten, die vloeiend overgaan in The Pain Exceeds The Fear, waarop de agressie weer overheerst.

tg_promopic2_2016_res

Teethgrinder presenteert een fijn werkje. Keiharde blastfestijnen zoals Force Fed Ideologies (met 1:51 minuut het kortste nummer op de plaat) kunnen moeiteloos naast uitgebreider werk als Pale Flowers staan. De nummers zijn lang, naar grindcore-standaarden, maar weten te boeien. De langere nummers Carnist en Bite The Hand That Feeds tonen een toegenomen invloed van black en sludge metal, met hun slepende riffs en dreigende arpeggio’s. De afsluiter is zo mogelijk nóg gevarieerder; deze vangt aan met typische grindcore, maar halverwege het nummer weet Teethgrinder wat black metal en zelfs een harmonische gitaarsolo te incorporeren. Dit alles lekker breed uitgespannen om de aandacht erbij te houden.

Met Nihilist laat Teethgrinder zich van een andere kant zien. Eentje die de typische grindcore band niet zou durven te verkennen, waar variatie en diverse invloeden de bekende ingrediënten kruiden en extra uit de verf laten komen. Immers; als je trage stukken tussen je blasts zet, komen die veel extremer uit de verf. Dit album is een bloemlezing. Een verstokte grindfreak zal er niks aan vinden: te langdradig, te ver buiten de lijntjes, maar Teethgrinder maakt nu aanspraak op fans van zowel grindcore, black metal, hardcore als punk! Prima gedaan, nu is het afwachten waar dit pad ze heenvoert. Op 1 november spelen ze in Tivoli De Helling, samen met die ándere gevarieerde grindtitaan: Anaal Nathrakh. Komt dat zien!

Releasedatum: 18-11-2016 | Label: Lifeforce Records | Website

01. Somnambulant
02. The Soil Has A Thirst For Blood