Slechtvalk – Where Wandering Shadows and Mists Collide

Op de valreep van 2016 nog een verdomd fijne plaat
80/100

Het Overijsselse Slechtvalk maakt sinds 2000 melodische en epische black metal met symfonische touches en is inmiddels toegekomen aan album nummer vijf. De nieuwe plaat, Where Wandering Shadows en Mists Collide, werd opvallend genoeg opgenomen in eigen beheer; wij kunnen ons echter niet voorstellen dat het lang duurt voor de band rond Mark “Shamgar” Geertsema (weer) onderdak vindt bij een platenlabel.

Deze nieuwe release is namelijk behoorlijk sterk. Toegegeven: écht vernieuwend is Slechtvalk nooit geweest en ook met dit nieuwe album volgt de band haar eigen muzikale formule nauwgezet, zonder veel risico te nemen. Saai wordt het overigens geen seconde en als geheel is het album erg vermakelijk; de uitvoering is bijzonder overtuigend en de plaat beukt bijna 54 minuten lang op aangename wijze door. Het gaspedaal wordt in die tijd met enige regelmaat diep ingetrapt, zoals aan het begin van Nemesis. Rustigere passages, zoals de break halverwege Wandering Shadows – inclusief Falkenbachesque zang – zorgen voor de nodige afwisseling. De epische cleane vocals, pakkend gitaarwerk en sfeerverhogende (subtiele) keyboard-touches kleden het geheel verder aan. Where Wandering Shadows and Mists Collide bevat daarmee precies de ingrediënten die ook van platen als directe voorganger A Forlorn Throne (2010) zo’n aangename luisterervaring maakten, al klinkt het nieuwe wapenfeit nét even wat venijniger.

Ook op productioneel vlak overtreft het nieuwe album zijn voorganger(s) – opvallend voor een in eigen beheer opgenomen plaat. Eigenlijk klinkt Where Wandering Shadows and Mists Collide precies zoals deze soort muziek hoort te klinken; rauw, waardoor het album automatisch een venijnig en ‘extreem’ randje krijgt, maar toch zo helder dat de nuances in de smakelijke black metalmix goed te horen zijn. En ja, we noemen het hier heel bewust ‘black metal’ – je kunt er verder van alles van vinden; de christelijke invalshoek (hoe subtiel ook) zorgt er wel voor dat bepaalde black metal-puristen de band op voorhand al niet serieus nemen – en dat is jammer. Met Where Wandering Shadows and Mists Collide levert Slechtvalk op de valreep van 2016 namelijk nog een verdomd fijne plaat.

Releasedatum: 20-12-2016 | Label: Eigen beheer | Website

01. We Are
02. Asternas