Skuggsjá – Skuggsjá

Ivar Bjørnson & Einar Selvik overtreffen zichzelf
90/100

De organisatoren van het Noorse Eidsivablot festival gaven Ivar Bjørnson (Enslaved) en Einar Selvik (Wardruna) de opdracht om samen een muziekstuk te componeren ter ere van het 200-jarige bestaan van de Noorse grondwet in september 2014. Zo geschiedde en het resultaat van deze collaboratie werd Skuggsjá gedoopt, wat zoveel als “spiegel” of “reflectie” betekent. Na een succesvol live-debuut tijdens het Eidsivablot festival, werden ook de bezoekers van Roadburn 2015 getrakteerd op dit erg bijzondere optreden. Ook deze tweede uitvoering bleek een groot succes en bijna een jaar later, op 11 maart 2016, verschijnt de muziek van Skuggsjá dan eindelijk ook als album.

Het is het wachten meer dan waard geweest. Wat een album is dit geworden, zeg! Skuggsjá is een perfecte samensmelting van de neofolk van Wardruna met de progressieve black metal van Enslaved, waarbij eerstgenoemde wel iets meer ruimte krijgt. Toch komen ook fans van Enslaved ruimschoots aan hun trekken: in sommige composities en de opbouw van een aantal songs is de hand van Bjørnson te ontdekken, en Grutle Kjellson levert een aantal vocale bijdragen aan de plaat. Bovendien is er ook plaats voor een overduidelijke metalpassage her en der. Tegelijkertijd vervullen ook de gelaagde zanglijnen zoals we die zo goed kennen van Wardruna een glansrol, wat zorgt voor enkele onvervalste kippenvelmomenten.

Ester Segarra

Skuggsjá bevat tien songs die samen een uur duren, bijna tot op de seconde precies. De muziek is op rustige momenten net iets minder minimalistisch dan Wardruna, al blijft het dromerige karakter en de authentieke “feel” gehandhaafd, mede door het gehanteerde instrumentarium. Het gebruik van scheurende gitaren, zoals op Makta Og Vanæra, For All Tid – een song die niet had misstaan op een album van Enslaved – doet daar opvallend genoeg totaal geen afbreuk aan. Juist de afwisseling (en combinatie) van de verschillende stijlen maakt van dit album een bijzonder boeiend geheel. Er wordt rustig de tijd genomen om de met traditionele instrumenten gegarneerde composities zich te laten ontvouwen. De opvallendste song van de plaat is ontegenzeggelijk Skuggeslåtten, en dan vooral het laatste deel, waarop de drums heerlijk galopperen en er een belangrijke rol is weggelegd voor een trompet-achtig instrument.

We kunnen het schijfje kapot analyseren maar eigenlijk moet iedere liefhebber van (neo)folk, folk metal én progressieve (atmo) black Skuggsjá gewoon zelf een kans geven. Episch, dromerig én progressief: Bjørnson en Selvik hebben zichzelf met dit werkstuk overtroffen. Op een prachtige manier komen elementen uit hun beider “hoofdbands” samen in dit heerlijke geheel – Skuggsjá is het beste van die twee werelden, en méér nog. Jaarlijstjesmateriaal.

Releasedatum: 11-03-2016 | Label: Season of Mist | Website

01. Intro: Ull Kjem
02. Skuggsjá