Skiltron – Legacy of Blood

Niet bijzonder, wel vermakelijk
67/100

De naam Skiltron doet bij menig folk metal liefhebber een belletje rinkelen. Niet zozeer omdat ze zulk bekend materiaal hebben, maar omdat de band continu aan het touren lijkt te zijn. Tussen het touren door hebben ze toch de tijd gevonden om alweer het vijfde album in dubbel zoveel jaar uit te persen, getiteld ‘Legacy of Blood’.

Voor degene die nog niet bekend zijn met Skiltron, al een decennium lang maakt deze van oorsprong Argentijnse band (met nu een Britse zanger) een mix tussen folk- en powermetal, welke zo uit Schotland had kunnen komen. Van de Argentijnse roots is niets terug te vinden in de muziek; het zijn hier de Schotse voorvaderen die geëerd worden! De muziek zelf bestaat uit vrij standaard power metal, waarbij de folky saus vooral door de doedelzak wordt gerealiseerd.

De plaat begint sterk met Highland Blood, een up-tempo en catchy nummer waarbij meteen na de eerste minuut duidelijk is dat er weinig afgeweken wordt van de succesformule van Skiltron. Cleane zang, simpele maar doeltreffende gitaarpartijen en een prominent aanwezige doedelzak. Het volgende Hate Of My Life gaat op dezelfde tour verder, maar daarna zakt het al snel in. De rest van het album kabbelt als het ware voort, zonder echt de aandacht te trekken. Pas richting het einde, met Rise From Any Grave, wordt het gaspedaal weer ingetrapt, maar tegen die tijd zijn ze de aandacht al lang verloren.

In de krappe 40 minuten die de plaat duurt weet de band niet de volledige aandacht vast te houden. Hoewel er hier en daar wat uitschieters bij zitten, is dat niet genoeg om het niveau van de plaat op te tillen. Pas wanneer de band het gaspedaal intrapt zit de energie er echt weer in. Een nogal slappe productie, waarbij de doedelzak nét iets te prominent aanwezig is helpt daarbij niet echt mee.

Hoewel Skiltron met Legacy of Blood een degelijk album heeft afgeleverd, is het ook niet meer dan dat: een typische middenmoter. Een aantal nummers zullen het zeker goed gaan doen live, maar toch voelt het alsof deze uitschieters op een plaat vol vulmateriaal staan. Met iets meer van deze positieve uitschieters was het cijfer dan ook zeker een stuk hoger uitgevallen. Voor nu: leuk, maar ook niet meer dan dat.

Releasedatum: 30-09-2016 | Label: Trollzorn | Website

01. Highland Blood
02. Hate Of My Life