Sarke – Bogefod

Primitief maar smakelijk
77/100

Sarke kan met recht een all-star band worden genoemd. Naast naamgever Thomas “Sarke” Berglie (Khold, Tulus) op basgitaar en de legendarische Darkthrone-vocalist Ted “Nocturno Culto” Skjellum achter de microfoon, vindt de Noorse black/thrashgroep met Steinar Gundersen (gitaar) en Anders Hunstad (keyboards) ook twee leden van de live-formatie van Satyricon terug in zijn gelederen. Sarke bestaat pas sinds 2008 maar is inmiddels met net splinternieuwe Bogefod al wel toe aan album nummers vier.

Het concept van dit album is minstens zo interessant als de muziek zelf. Bogefod is gebaseerd of het verhaal van een karakter met de naam Torolv Bogefod (Oud-IJslands: Þórólfr Bægifótr, wat zoveel betekent als ‘Thorolf Halfvoet’) uit de IJslandse Eyrbyggja saga, waarschijnlijk geschreven in het tweede deel van de 13e eeuw. In deze saga sterft Torolv, om vervolgens als ondode (‘Draugr’, een soortement zombie dus) terug te keren onder de levenden om hen het leven zuur te maken. Na veel vijven en zessen, lukt het Arnkel, de zoon van Torolv, uiteindelijk ruim een jaar later zijn vader buiten gevecht te stellen. Bogefod is dus een album met een duidelijke verhaallijn. Zonder al te veel prijs te geven over de inhoud, kunnen we wel verklappen dat de verschillende songtitels verwijzen naar bepaalde gebeurtenissen uit de Eyrbyggja saga.

Sarke-band-2016

Bij een dergelijke epische horrorthematiek past natuurlijk een sfeervolle, duistere sound. Sarke slaag er wonderwel in om met een primitieve en vrij trage mix van black en thrash metal een benauwende sfeer op te roepen. Avant-gardistische touches geven het rauwe geheel een extra bevreemdend sfeerlaagje, wat op een bijzondere manier contrasteert met de alomtegenwoordige groove in de composities. De muziek is ongepolijst en Sarke lijkt wars te zijn van overbodige tierelantijnen, wat de afwisseling niet ten goede komt. Acht van de negen tracks volgen deze zojuist aangehaalde black/thrash/groove-lijn, waarbij de vergelijking met Khold natuurlijk op de loer ligt, aangezien Thomas “Sarke” Berglie zelf in die band actief is. Even opvallend als beklemmend is echter de ‘vreemde eend in de bijt’; de minimalistische ballad Dawning, inclusief zweverige vrouwenzang. Verder is het de aangename, herkenbare grom van Nocturno Culto die een narratief karakter aan de dreigende composities toevoegt. Ook het heerlijke gitaargeluid verdient een compliment.

Waarom heeft deze plaat dan geen véél hogere score gekregen? Nou, daar is een duidelijke reden voor, die we al eerder kort aanstipten. Met een totale speelduur van 35 minuten is Bogefod het kortste album van Sarke tot nu toe, terwijl de band toch al nooit bijzonder lang van stof is geweest. Het album lijkt echter langer te duren en daar zit precies het grote probleem met al het werk van Sarke tot op heden: ondanks de aangename sfeer, het smakelijke gitaargeluid én het muzikale vakmanschap, gebeurt er op compositorisch vlak nét niet genoeg om je de volledige speelduur lang op het puntje van je stoel te houden. Daar staat tegenover dat dit, ondanks de minder spannende passages, wel een groeiplaat is, en dus rustig de tijd moet krijgen – iets wat voor veel metalfans (helaas) teveel gevraagd zal zijn. Wie de muziek even rustig laat rijpen, komt toot het inzicht dat Bogefod als geheel duister, episch, rauw, primitief en groovy is. Misschien niet extreem vernieuwend, afwisselend of verrassend – wel aangenaam en erg goed uitgevoerd. Alleen al op basis van het opgeroepen sfeertje verdient Sarke bonuspunten.

Releasedatum: 26-02-2016 | Label: Indie Recordings | Facebook

01. Taken
02. Blood of Men