Sabaton – Heroes on Tour (DVD)

Hetzelfde geintje nog een keer
83/100

Als je festival zegt, zeg je Sabaton. Het Zweedse metal gezelschap dat eigenlijk geen introductie behoeft speelt al jaren op rij headline shows op de grootste metal festivals van Europa en is de afgelopen jaren non-stop op tour geweest waardoor ze eigenlijk niet meer weg te denken zijn uit het hedendaagse metal landschap. Voor een band die zo lang en zo vaak op de planken staat is het dan ook niet verwonderlijk dat Heroes on Tour dit jaar het levenslicht zal aanschouwen in de vorm van een live dvd. Omdat de heren van Sabaton duidelijk niet content waren met het verstrekken van beeldmateriaal van slechts één show, bevat de release twee volledige live shows, een gefilmd op Wacken 2015 en de andere op Sabaton Open Air in hetzelfde jaar. Hiermee is Heroes on Tour een mooie verkenning naar enkele van de grootste prestaties van de band tot op heden.

De eerste schijf bevat het optreden van de band op Wacken Open Air 2015. Gezien het feit dat het Zweedse gezelschap enorme aanhang heeft in Duitsland is het ook niet verwonderlijk dat de keuze op dit festival is gevallen. Voorafgaand aan de show wordt er het een en ander verteld over het design van de set, waar voor de headline shows rustig een tweetal tanks op word gereden. Je bent immers Sabaton of je bent het niet! Na een aantal korte interviews met de crewleden en een grappig maar flauw introductie-filmpje schalt het welbekende ‘We are Sabaton, and this is Ghost Division’ door de speakers.

De hoeveelheid cliché’s op de dvd maken het optreden tot een behoorlijke herhalingsoefening wat enerzijds heel typerend is voor Sabaton maar anderzijds enorm vervelend begint te worden. Zo worden vooral de gesproken tussenpozen op den duur erg langdradig, wordt het intro riedeltje van Swedish Pagans net even te vaak gespeeld en is de ‘Noch ein Bier’ grap er intussen ook wel vanaf. Echter spat het enthousiasme van de Zweden er gedurende het hele optreden vanaf en wordt het vakmanschap en de humor van de band op een speelse en energieke manier getoond. De setlist bevat zowel oud als nieuw werk en zit boordevol hits die door het enthousiaste publiek uit volle borst worden meegezongen. Nummers als Carolus Rex, de ‘Noch ein Bier’ variant van Gott mit Uns en Swedish Pagans weten menig fan te beroeren en krijgen goede respons vanuit het publiek.

De tweede schijf bevat het volledige optreden van de band op Sabaton Open Air en komt qua setlist grotendeels overeen met zijn voorganger. Echter zijn het ondanks de overeenkomsten twee compleet verschillende shows geworden. Zo bevat de tweede dvd de optie om de show vanuit twee oogpunten te bekijken, namelijk vanuit ‘stage’ en ‘studio’ perspectief en is de setlist zodanig aangepast dat deze afwisselend genoeg is en slechts enkele nummers worden herhaald ten opzichte van de eerste schijf.

In tegenstelling tot de show op Wacken is de show in Falun compleet in het donker gefilmd, wat een gemoedelijke en intieme sfeer creëert. Ook weet deze show mede dankzij de fantastische lichtshow, pyro’s en stage props een helder en kenmerkend beeld te geven van de energieke liveperformances van de band. De set is met een kleine twee uur iets langer dan de set op Wacken, maar weet elke nuance van de prestaties van Sabaton op een unieke manier te belichten. Beide dvd’s zijn vrij eenvoudig omdat zij louter een registratie zijn van de prestaties van de band en nauwelijks achtergrondinformatie bevatten. Het voordeel hiervan is echter dat de optredens op een unieke manier worden gefilmd en vanuit verschillende camerahoeken een bijzondere ervaring weten vast te leggen die kenmerkend is voor de liveperformance van de Zweden.

Een ding moge duidelijk zijn, het maakt niet uit hoe vaak je deze heren live aanschouwt, Sabaton is een band die leeft om live te spelen en dit ook bijzonder goed doet. Heroes on Tour is een genot voor de zintuigen en een mooi souvenir dat zeker niet mag ontbreken in de kast van ieder zichzelf respecterend fan. Alle cliché’s daargelaten mag Sabaton zeker gerekend worden tot de beste liveacts in termen van kwaliteit en pure fun, want zelden is er een band geweest die met zoveel vreugde en energie op de planken heeft gestaan als deze mannen.

Releasedatum: 04-03-2016 | Label: Nuclear Blast | Website

DVD/Blu-ray 1:
01. Final Countdown