Prong – X — No Absolutes

Prong is gewoon Prong, heerlijk!
82/100

Jezus, toen ik in 1988 op deze aardkloot werd geworpen was het Amerikaanse Prong al 2 jaar een feit. Je hoeft geen wiskundig genie te zijn om tot de conclusie te komen dat deze veteranen inmiddels al 30 kaarsjes mogen uitblazen met hun band. Oké, dan laten we natuurlijk wel even de split van 1997 tot 2002 buiten beschouwing.

Dertig jaar en 14 bandleden verder – Tommy Victor is het nog enige originele bandlid – komt Prong anno 2016 met X – No Absolutes op de proppen. Dit nadat in maart 2015 nog het (puike) coveralbum Songs From The Blackhole werd uitgebracht en een jaar eerder Ruining Lives het levenslicht mocht zien. Drie albums in drie jaar tijd: aan inspiratie geen gebrek. En ook met X – No Absolutes brengt Prong wederom een thrash-creatie tot leven die grooved als een malle! De nummers liggen stuk voor stuk heerlijk in het gehoor, van de eerste riff tot de laatste drumslag. Voor diegene die ook geen Latijn op school hebben genoten: de Romeinse X staat voor het cijfer 10 en in deze context dus voor het 10e album van Prong. Wat ontzettend creatief hè?

Afijn, het album opent met Ultimate Authority en doet direct waar het goed in is: beklijvende riff-georiënteerde -en als een tiet-groovende thrash/crossover je klokhuis in rammen, waar niet mee headbangen bijna een onmogelijke opgave is. Wel ietwat braver dan hetgeen (bijvoorbeeld) te vinden is op voorgaande productie Ruining Lives. Vervolgens wordt de klok echter weer een kleine twee jaar teruggezet middels het up-tempo Sense Of Ease. Deze wisseling van de wacht komt met enige regelmaat terug op het tiende wapenfeit van dit drietal en zorgt dus voor de nodige afwisseling.

PRONG-NOABSOLUTES-3

Prong is nooit een band geweest die wil pochen met ingewikkelde solo’s, technisch vernuft of kruisbestuiving met andere genres. Nee, Prong is gewoon Prong en houdt niet zo van innovatie. Natuurlijk is de sound wel ietwat veranderd, wijsheid komt immers met de jaren. Doch, een wolf verliest wel zijn haren, maar niet zijn streken. Dat laten tracks als Ultimate Authority, No AbsolutesSoul Sickness en Universal Law dan ook horen: wellicht wat haren minder, doch zeer vertrouwd.

Als laatst zou ik Do Nothing, Ice Runs Through My Veins en With Dignity nog in het bijzonder willen vermelden. Stuk voor stuk heerlijke, catchy nummers waarop Tommy Victor zich van zijn beste kant laat horen. Radiopotentie? Het zou zomaar kunnen, toegankelijk zijn ze zeker! Komt u maar naar voren! Do Nothing, jij mag de gouden plak in ontvangst nemen. With Dignity, jij hebt de zilveren medaille te pakken. En Ice Runs Through My Veins….je weet wel hoe laat het is. Gefeliciteerd! Nee Prong-fans, blijft u vooral zitten. Het betreffen namelijk heerlijke tracks die je echt niet wil missen! Ze hebben dan ook al met enige regelmaat, los van het album, hun weg gevonden naar mijn muziekboxen. Ik zou zeggen: luister en geniet.

Met X – No Absolutes laat Prong horen trouw te zijn aan hun fans, maar dat ze daarnaast ook houden van het schrijven van vriendelijke nummers, wat iedere muziekliefhebber wel kan bekoren. Dat is dan ook de reden dat het album een dergelijke score verdient: het laat de heren ook eens van een andere kant horen. Op 23 maart staat de band in de Doornroosje te Nijmegen en een dag later zullen ze het podium beklimmen van de Amsterdamse Melkweg. Ze hebben er in ieder geval wel een aantal lekkere tracks bij, om de reeds goed gevulde setlist op te vullen. En dat zullen ze vast en zeker doen! Zien is beleven, mensen.

Releasedatum: 05-02-2016 | Label: Steamhammer/SPV | Website

01. Ultimate Authority
02. Sense Of Ease