Pictures of Pain – World Demise

Geen 'shower' maar een 'grower'
74/100

Pictures of Pain, je moet het eens opzoeken op Google. Het moge geen verrassing zijn dat direct het smoelwerk van Peter Tägtren (Pain) je vanaf het beeldscherm gadeslaat. Nee, deze ‘pictures of pain’ hebben we niet nodig. De Pictures of Pain waar dit artikel aan besteed wordt betreft een vijfkoppig Noors collectief dat met World Demise hun tweede voltallige album wereldkundig maakt, nadat ze in 2004 op deze aardkloot werden geworpen.

Erg productief is de band vooralsnog dus niet, gezien het vorige album The Reckoning inmiddels weer uit 2010 stamt en er dus een gat van maar liefst 6 jaar tussen gaapt. Alsof met een schuldgevoel bedropen komen ze anno 2016 niet met zomaar een ‘albumpje’ aanzetten, nee World Demise klokt zowaar bijna 75 minuten, verspreid over 9 nummers. Poehee, een flinke ruk!

Opener Legacy laat onmiddellijk horen dat Pictures of Pain geen band is welke je direct pakt, maar juist muzikaal dient te groeien. Duidelijk een grower in plaats van een shower. Er dendert een scala aan vocalen en tempowisselingen voorbij. Zo wordt er zowel clean gezongen als gegrunt (in het Engels en het Noors) en heeft de stem van frontman Hans Helge Iversen wel wat weg van Serj Tankian. Geloof je me niet? Dan zou ik je toch eens willen verzoeken het album aan te slingeren, what has been heard, cannot be unheard.

De muziek is progressief van aard. Progressief in de zin van hoe bijvoorbeeld Enslaved zich in de loop der jaren heeft ontwikkeld. Noorwegen lijkt haast de bakermat voor dergelijk ingewikkelde muzikale paden. De heren omschrijven zichzelf dan ook als ‘Progressive Extreme Metal’. In eerstgenoemd hokje kan ik me goed vinden, maar extreem? Nee, daar zou ik me niet aan willen wagen. Daarvoor is het allemaal net wat te braafjes. Dynamisch is het echter wel.

En ik wil nogmaals benadrukken dat 75 minuten toch wel een hele zit is. Een zit die ik vaker niet dan wel met gemak uit kan zitten. Pictures of Pain heeft de opbouw van het album echter dermate goed aangepakt dat de figuurlijke ‘after-dinner-dip’ met verve wordt overwonnen middels sterke tracks als Out Of Control, As We Fall en de titeltrack World Demise. Het tempo wordt bij dergelijke tracks fors opgeschroefd, zodat de inkakker voorkomen wordt. Met name het begin van World Demise zorgt warempel voor een heuse opleving waardoor je bijna zou hunkeren naar meer.

Al met al een interessante groeiplaat, waar je wel de tijd voor moet nemen. Vreemd genoeg wordt de plaat sterker naarmate de nummers de revue passeren. Eerlijkheid gebiedt me echter te zeggen dat er van meerdere nummers wel degelijk wat minuten weg te snoepen zijn, zonder dat deze aan kracht zullen inboeten, maar waardoor hetgeen wel wat laagdrempeliger wordt. Maar ach, dat is tegelijkertijd ook de charme van de progressieve metal, of niet?

Releasedatum: 04-03-2016 | Label: Pitch Black Records | Website

01. Legacy
02. The Storm