Pathways – Passout Paradise

Een dikke voldoende, maar zonder uitschieters
73/100

Als fervent metalcore-liefhebber is het altijd leuk om nieuwe bands aan je ‘oeuvre’ toe te voegen. Via Ragherrie heb ik bands als Bury Tomorrow, Caliban en Undawn leren kennen; namen die momenteel tot mijn lijst der favorieten behoren. Pathways is ook een nieuwe speler in het reeds rijkelijk bezette speelveld dat de naam ‘Metalcore’ draagt.

Na enige literatuurstudie ben ik er achter gekomen dat er niet één maar twee Pathways bestaan: een Amerikaanse en een Duitse. Aangezien we bij Ragherrie dol zijn op Franziskaner, Weihenstepahner en schnitzel, hebben we dan ook ons vergrootglas boven de Duitse variant gehouden. Een beetje verwarrend, dat wel. Al backspacend beginnen we gewoon opnieuw. Kuch…..

Passout Paradise is de naam van hun zwanenzang, welke het in 2013 uitgebrachte Everything Changes opvolgt. Wanneer opener The Recovery door de speakers knalt bekruipt mij in eerste instantie het gevoel dat we hier te maken hebben met een deathcore band welke leentjebuur heeft gespeeld bij Thy Art Is Murder. Deze gedachte verdwijnt echter als sneeuw voor de zon na de onheilspellende intro. De metalcore welke de Münchenaren maken is namelijk meer hardcore gestoeld, met een vette knipoog naar deathcore, met dank aan het soms stroperige karakter van de nummers.

Reign of Da…..ik bedoel Reign of Justice is ook weer zo’n track waarin de veelzijdigheid van de ‘core kant van de metalen familie naar voren komt. Grunts en screams worden afgewisseld met clean vocals chorussen; geen vuiltje aan de lucht. Ze blijven trouw aan hun roots, wat een veilige keuze is: never change a winning team.

Maar toch herbergt Passout Paradise geen echte uitschieters. Alle negen nummers zijn van een gelijkwaardig en respectabel niveau, maar geen moment wordt deze bovengrens overschreden. Hierdoor blijft het een tof album, maar is het ook niet meer dan dat. Een dikke voldoende, dat zeker, maar de kans dat ze met dit album de eredivisie binnenschieten is niet echt groot. Die eer komt slechts een enkeling toe, en dat is (momenteel) nog ietwat te hoog gegrepen voor onze oosterburen.

Releasedatum: 06-05-2016 | Label: Ivorytower | Facebook

01. The Recovery

02. Reign Of Justice