Panphage – Drengskapr

Laat je niet afschrikken door de eerste luisterbeurt!
82/100

In deze tijd van het internet gebeurt het niet vaak meer dat er weinig te vinden valt over een band. Er valt altijd wel iets te achterhalen over de geschiedenis of over de achtergrond van de band. Panphage denkt daar echter anders over, want na lang zoeken weten we bij Ragherrie niet meer dan dat Panphage een hersenspinsel blijkt te zijn van Fjällbrandt, die voor dit Zweedse project alles op zijn rekening neemt. Na een flinke lijst met demo releases is Drengskapr de tweede officiële full length.

Wellicht ligt het aan dit gebrek aan informatie, of dat je niet weet wat je te wachten staat, maar na het rustig kabbelende water knalt het eerste nummer Grettir smundarsonar erin als een mokerhamer. Snoeiharde lo-fi black metal. Hoewel hier en daar gezegd wordt dat Panphage wat pagan invloeden zou hebben, valt dat hier totaal niet te horen. Het klinkt bij een eerste kennismaking als een grote bak ruis waar niks mee aan te vangen valt.

Zet je echter nog even door, dan begint het bij de tweede track pas echt ergens op te lijken; met subtiele, typische pagan gitaarlijnen en zelfs koorzang! Het is vanaf hier dat de pracht van de plaat pas echt doordringt. In de nummers daaropvolgend openbaart de plaat pas echt zijn pure schoonheid. De slechte productie draagt steeds meer bij aan de sfeer en verbergt in eerste instantie de subtiele gitaarlijnen en goede composities. De positieve verbazing groeit bij ieder nummer. Hoewel deze plaat zeker geen toegankelijke is, is hij toch zeker de moeite waard.

Drengskapr is een plaat die zeker tijd nodig heeft. Het is dan ook geen plaat die voor iedereen weggelegd is. Kan je echter door de typische, slechte black metal productie heen kijken dan openbaart zich al gauw een pareltje met genoeg diepgang om telkens nieuwe dingen te blijven ontdekken. Het moet je ding zijn, maar voor de black metal liefhebber is dit zeker de moeite waard om het in ieder geval een kans te geven. Laat je niet afschrikken door de eerste luisterbeurt, maar luister en ontdek de pracht van Panphage.

Releasedatum: 18-11-2016 | Label: Nordvis Produktion | Facebook

01. Gettir Àsmundarsonar
02. Landrensningen