Osiah – Terror Firma

Britse deathcore schopt nét dat kontje meer
80/100

Een band die uiteindelijk transformeert in een solo-project, om vervolgens weer terug te keren naar diens originele formatie. Het klinkt ietwat vreemd, maar dat is in een notendop hoe Humanity Depraved uiteindelijk evolueerde in het huidige Osiah.

Met Terror Firma (Doctor Who?) komt de vijfkoppige Britse band met hun allereerste langspeler op de proppen. Deathcore is de naam, maar de band draagt nog meer doopnamen om het geheel wat minder dertien-in-een-dozijn te laten klinken en zodoende ook op te vallen in de meute. Zo sijpelen ook kleine invloeden van djent en technische brutal death metal door de spelonken van dit Britse vijftal om uiteindelijk de bron van deathcore te bereiken. Met invloeden van Whitechapel, Winds of Plague en Thy Art Is Murder hebben de heren echter inspiratie uit een goede bron weten te putten.

Zoals het bovenstaande reeds doet vermoeden is het niet bepaald lichte kost. Vocaal wordt door de gedreadlockte Ricky Lee Roper een flink spectrum aan screams, pigsqueels en (put)grunts opengetrokken, terwijl de muziek ook niet van slechts één walletje snoept. Erwtensoep-dikke deathcore wordt namelijk afgewisseld met (vingervlug) technisch gitaarwerk, machinegeweer-drumsaldo’s en een Vildhjarta-achtig djent-sfeertje. Ze zijn duidelijk niet voor één gat te vangen, waardoor het wel meerdere luisterbeurten kost om het album volledig te doorgronden.

Mocht het je interesseren: bovenstaande track Humanimals herbergt de boodschap dat wij als mensheid gewoonweg beesten zijn, die de aarde en diens (dierlijke) bewoners veel leed hebben aangedaan. Het belangrijkste is echter dat de track laat horen dat we niet te maken hebben met zomaar een ‘doorsnee’ deathcore band; Osiah geeft net dat beetje extra en schopt daardoor een kontje meer.

Er zijn weinig zekerheden in het leven, maar wie deathcore zegt, zegt breakdowns. De breakdowns op Terror Firma zijn soms ietwat (heerlijk) cliché, maar kunnen daarentegen ook verrassend uit de hoek komen. Zoals Subterranean Refuge; je denkt meermaals dat het nummer geëindigd is maar de heren proppen er tóch nog een addertje onder het gras. Ideaal om het album mee op zijn einde te laten lopen!

Al concluderend komt Osiah dus met een bijzonder waardig debuut om de hoek kijken. De intensiteit bevindt zich ergens tussen Infant Annihilator en Whitechapel in, om u maar een indicatie te geven. Het is niet bepaald een makkelijke hap voor de gemiddelde luisteraar, maar wat mij betreft krijg je er geen spijt van om deze plaat eens goed op je in te laten werken. Pas dan zie je diens schoonheid. Wie dus zegt dat goede deathcore alleen maar uit Amerika komt kan zijn wonden likken; deze Britten bewijzen namelijk het tegendeel!

Releasedatum: 24-06-2016 | Label: Siege Music | Facebook

01. Hellbound
02. Dethronement of Gods