Omnium Gatherum – Grey Heavens

Meesterlijke melancholische melodeath
85/100

Al jarenlang opereren de Finnen van Omnium Gatherum in de schaduw van bekendere genre- (en land)genoten, zoals bijvoorbeeld Insomnium. Met diezelfde band (en Ensiferum) ging OG afgelopen jaar zelfs op tournee door Europa; daarbij werd ook Hedon in Zwolle aangedaan (showverslag hier). Live beviel de band bijzonder goed en met Grey Heavens brengt Omnium Gatherum nu een nieuw album vol sfeervolle melodic death metal op de markt. Wij gingen er eens goed voor zitten.

Voorgangers New World Shadows (2011) en Beyond (2013) vielen bij mijn collega Friso bijzonder goed in de smaak, getuige de waarderingen van respectievelijk 94/100 en 90/100. Nu bieden in het verleden behaalde resultaten natuurlijk lang niet altijd garanties voor de toekomst; Omnium Gatherum levert met Grey Heavens echter een bijzonder aangenaam plaatje af dat geen seconde verveelt. Het zevende wapenfeit van de band (wat vliegt de tijd…) bevat precies wat je op voorhand zou verwachten van de opvolger van New World Shadows en Beyond: sfeervolle (midtempo) melodeath met de herkenbare lage gutturale vocals, veel ruimte voor lekkere gitaarpartijen en ingetogen passages die voldoende ruimte krijgen om te ‘ademen’ binnen de composities. Daardoor, en vanwege de subtiele keyboards, krijgt het geheel ook deze keer weer een licht progressief en melancholisch tintje – en dat bevalt nog altijd erg goed. De verrassing is er inmiddels misschien een beetje vanaf, maar dat deert geen seconde en de uitvoering is nog altijd bijzonder sterk.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Ook wanneer de band even wat gas bijgeeft, zoals geïllustreerd wordt tijdens het eerste deel van opener The Pit en het bijzonder geslaagde Rejuvinate!, maakt Omnium Gatherum indruk. De breekbare cleane zang op nummers als Majesty and Silence vormt een mooi contrast met de kenmerkende harsh vocals. Toegegeven: de lage grom van zanger Jukka Pelkonen heeft ook nu weer een vrij hoog “love it or hate it”-gehalte (wij vallen overigens in die eerste categorie) waar ongetwijfeld wat luisteraars op zullen afknappen. Maar het maakt OG echter wel herkenbaar, en dat is heel wat waard.

Omnium Gatherum neemt op dit nieuwe album de tijd om de songs rustig op te laten bouwen. Met een totale speelduur van ruim 56 minuten is Grey Heavens daardoor wel een lijvig werkje geworden. Toch lukt het de band om het geheel gevarieerd genoeg te houden, waardoor de plaat niet het gevaar loopt in een ‘snoozefest’ te veranderen. De nieuwe songs klinken eigenlijk direct vertrouwd en ook na herhaaldelijk luisteren blijft de muziek interessant. Grey Heavens is misschien stillistisch niet zo baanbrekend als sommige van de voorgaande albums, toch is het een bijzonder aangenaam plaatje met een groot aantal mooie muzikale momenten. De muziek klinkt nog altijd lekker fris en overtuigend. Wat de mannen van Omnium Gatherum doen, doen ze verdomd goed!

Releasedatum: 26-02-2016 | Label: Lifeforce Records | Website

01. The Pit
02. Skyline