Nightwish – Vehicle of Spirit (DVD)

Fijn aandenken aan de Endless Forms Most Beautiful-tournee
84/100

In 2015 nam Nightwish twee shows op tijdens de tour om het nieuwste album Endless Forms Most Beautiful te promoten; beide shows (‘Live at Wembley’ en ‘Live at Tampere’) verschijnen nu samen als een dubbel-dvd met de titel Vehicle of Spirit. Het Finse female fronted metalgezelschap is een grote naam in de scene en behoeft daardoor eigenlijk geen introductie meer. Groots zijn ook de optredens van de band; vaak raken de meest gigantische zalen (zoals de HMH in Amsterdam) al snel uitverkocht wanneer Nightwish er komt optreden. Op de toeters en bellen wordt tijdens shows van Nightwish niet bezuinigd; prachtige lichtshows, veel vuurwerk en enorme projectieschermen zorgen ervoor dat behalve je oren ook je ogen niks tekort komen. Wij gaan dan ook eens goed voor deze dvd zitten!

Op de eerste dvd is de registratie van het optreden van Nightwish in Wembley op 9 december 2015 te zien. Vooral Troy Donockley lijkt in zijn nopjes tijdens de show in deze legendarische Londense venue – het is voor hem dan ook een thuiswedstrijd. Wanneer hij het publiek toespreekt, merkt hij op dat hij al vanaf zijn negende droomde ooit de woorden “Good evening Wembley” uit te kunnen spreken – en dat moment is nu eindelijk aangebroken. Het andere niet-Finse bandlid, de Nederlandse zangeres Floor Jansen, lijkt zich ondertussen als een vis in het water te voelen bij Nightwish. Vergeleken met de vorige live-dvd (Showtime, Storytime, opgenomen op Wacken 2013) waarop Floor ook al te horen was, zingt ze de nummers van haar voorgangsters nu op een manier die dichter bij de originele versies ligt.

Met het show-element zit het bij Nightwish wel goed. Het podium is – zoals altijd – mooi aangekleed, met vier immense projectieschermen op de achtergrond. Het optreden is vanuit een flink aantal verschillende hoeken gefilmd, waardoor alles wat er op het podium gebeurt goed in beeld komt. Je moet daarbij wel goed opletten, want door de bijzonder snelle montage verspringt het beeld om de paar seconden – helaas leidt dat soms een beetje af van de muziek en de show. Eén van de camera’s is zelfs op een versterker geplaatst, waardoor het beeld af en toe meetrilt met de muziek. Aangezien het optreden in een donkere zaal plaatsvindt, wordt de lichtshow op beeld soms wat overheersend. Aan het einde van de set komt de populaire evolutie-bioloog Richard Dawkins (ook bekend vanwege zijn gesproken bijdrage aan Endless Forms Most Beautiful) nog heel even het podium op om een korte speech te geven.

nightwish-band-2016

Op dvd 2 is Nightwish te zien in Tampere, FInland, op 31 juli 2015. De Finnen lijken het tijdens dit optreden in hun vaderland nóg meer naar hun zin te hebben dan in Wembley. Bij deze thuiswedstrijd is de show nóg iets groter opgezet; zo zijn er nog meer projectieschermen op de achtergrond geplaatst, plus twee aan de zijkanten. Ook hebben de bandleden een soort catwalk tot hun beschikking, waardoor de muzikanten tussen het publiek kunnen gaan staan. Bassist/zanger Marco Hietala maakt hier goed gebruik van tijdens The Islander, wat een intiem effect heeft.

Doordat de show in Tampere buiten wordt gegeven, zijn de kleuren veel rustiger voor het oog en is de lichtshow minder overheersend. Deze dvd lijkt ook wat rustiger gemonteerd dan die in Wembley. Het optreden is ondertussen niet minder spectaculair; tijdens Last Ride of the Day wordt er zelfs wat vuurwerk de lucht in geschoten. Het is jammer dat het op het moment dat de show plaatsvindt nog niet helemaal donker is in Finland; dat zou nog net iets indrukwekkender zijn geweest. De geprojecteerde kaarsen die verschijnen tijdens Ghost Love Score gaan ook nu weer één voor één uit, maar daar waar dit in Wembley na de laatste kaars zorgde voor een compleet donkere zaal, gaat dat effect in Tampere helaas verloren.

Een fiks aantal nummers komt op dvd 1 én dvd 2 voorbij, en een flink deel van beide shows bestaat – en dat is niet echt verrassend – uit songs van de nieuwste plaat Endless Forms Most Beautiful. De setlists in Londen en Tampere komen ondertussen ook grotendeels overeen met die van de shows van dezelfde tournee in Amsterdam in november 2015, al zijn er gelukkig wel een paar verschillen; vooral de oudere songs verschillen. Het Finse publiek krijgt bijvoorbeeld een heerlijke uitvoering van Dark Chest of Wonders maar moet het zonder de prachtige ballade Ever Dream stellen. Zo blijven beide shows – ondanks de overlap – interessant en boeiend. Het is natuurlijk een kwestie van smaak, maar dvd 2 bevalt ons op het Ragherrie hoofdkantoor toch een tikkeltje beter, al is het vooral vanwege het prettigere beeld. Op dvd 3 van de ‘deluxe editie’ staan bovendien – speciaal voor de échte liefhebbers – nog een aantal losse live-opnames van verschillende shows. Deze dvd haalt het niet bij het bijwonen van een concert van Nightwish maar is wel een aangename herinnering voor fans die bij één van beide shows (of één van de andere optredens van de Europese tournee in 2015) aanwezig waren.

Releasedatum: 09-12-2016 | Label: Nuclear Blast Records | Website

Disc 1 – The Wembley Show
01. Shudder Before the Beautiful