Myrkgrav – Takk og Farvel; Tida er Blitt ei Annen

Vaarwel!
85/100

Exact tien jaar na het onvolprezen debuutalbum Trollskau, Skrømt og Kølabrenning (‘Trollenbossen, geesten en kolenverbranding’) – een aanrader voor elke liefhebber van de wat serieuzere folk metal! – keert de eenmansband Myrkgrav eindelijk terug met een nieuw album. Tot zover het goede nieuws, want de in Finland woonachtige Noorse muzikant Lars ‘Leiðólfr’ Jensen heeft besloten zijn project voor onbepaalde tijd op non-actief te zetten. Het afscheidsalbum met de toepasselijke titel Takk og Farvel; Tida er Blitt ei Annen (‘Bedankt en vaarwel; de tijden zijn veranderd’) betekent dus een hernieuwde kennismaking én tegelijkertijd het (voorlopige?) einde van Myrgrav.

Takk og Farvel; Tida er Blitt ei Annen is inhoudelijk net zo tweeledig. Eigenlijk is het een nieuw album én een compilatie tegelijk, zoals ook uit de tracklist blijkt. Naast nieuw materiaal bevat de plaat ook (opnieuw opgenomen) nummers die eerder al op debuut Trollskau, Skrømt og Kølabrenning (2006) prijkten en nu voor het gemak de toevoeging ’10th anniversary edition’ hebben gekregen. Ook zijn met Sjuguttmyra en Uttjent twee composities van de Sjuguttmyra-ep uit 2013 opgepoetst en op het album terechtgekomen. Tot slot is ook het in 2015 verschenen singletje Vonde Auer, in nieuwe versie, van de partij op Takk of Farvel… Daarmee komt het aantal ‘oude’ songs op vijf, tegenover negen splinternieuwe tracks, waarvan een opvallend groot deel (vijf, inclusief de outro) volledig instrumentaal blijken te zijn. Het compilatiegevoel wordt verder versterkt doordat het album twee versies van het nieuwe Skjøn jomfru bevat: de ‘normale’ versie fungeert als opener, terwijl de Engelstalige variant – een unicum voor Myrkgrav – fungeert als afsluiter (vóór de outro).

myrkgrav-lars-jensen-7

Doordat een fiks deel van de songs in de kern oud en vertrouwd is, sluit Takk og Farvel… voor je gevoel naadloos aan op het debuut, ook al is er in de tussentijd tien jaar verstreken. De productie is overigens wel sterk verbeterd, wat vooral opvalt als je de Trollskau-versies en de ’10th anniversary’-versies direct na elkaar beluistert. De nieuwe songs bevallen ondertussen erg goed en het album is als geheel bijzonder sterk, waarbij opvalt dat de balans folk-versus-metal in het voorbije decennium toch iets meer richting folk is verschoven. Tussen alle heerlijke (vaak door vioolpartijen gedragen) soms melancholische en geregeld liefelijke folk door is gelukkig wel voldoende ruimte gelaten voor een lekkere (black) metal-uitbarsting op zijn tijd, zoals op Uttjent mooi tot uiting komt. Met een totale speelduur van bijna 65 minuten krijg je met Takk og Farvel… bovendien waar voor je geld. De tijden zijn dan misschien veranderd, op de muziek van Myrkgrav heeft dit weinig negatieve invloed gehad. Anno 2016 levert de beste man nog altijd folk metal van het serieuzere soort én van de bovenste plank en dat maakt het aangekondigde afscheid des te betreurenswaardiger.

Hoewel Takk og Farvel… op voorhand niet het meest homogene album leek te gaan worden, weet de mix van oud en nieuw materiaal ons opvallend makkelijk geboeid te houden. De songs zijn sterk en bij vlagen gewoon ontzettend mooi. Voorlopig is het album helaas alleen digitaal te verkrijgen. In samenwerking met Pest Productions wordt hard gewerkt aan een cd-uitgave maar een releasedatum is op dit moment nog niet bekend. Takk og Farvel; Tida er Blitt ei Annen betekent een waardig afscheid voor het project van Lars Jensen. Ons rest dan ook niets anders dan hem het beste te wensen: vaarwel Lars, het gaat je goed! Wij zullen Myrkgrav gaan missen.

Releasedatum: 26-10-2016 | Label: Eigen beheer | Website

01. Skjøn jomfru (Norwegian version)
02. Vonde auer